Beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

Het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Ik bezocht het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee in het duingebied Rolandsduin tijdens mijn wandeling Staal en strand en duinen in Wijk aan Zee.  Zoals ik in de blog ‘Wandelroute : Staal en strand en duinen in Wijk aan Zee’ al aangeef, wilde ik een blog over het beeldenpark schrijven. Nu dat is dus deze blog met de achtergronden van alle kunstwerken in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee.

 

Wijk aan Zee was in 1999 Cultureel Dorp van Europa. Ter ere van deze gelegenheid kregen elf beeldhouwers uit elf Europese landen de opdracht om het duingebied te transformeren tot een beeldenpark. Het thema werd ‘Een Zee van Staal’. Een eis was dat de beelden van staal moesten zijn. Het materiaal en de werkruimte zijn beschikbaar gesteld door Tata Steel, toen nog staalfabriek Hoogovens. Het is een indrukwekkende tentoonstelling op een intrigerende plek geworden. Later zijn er nog drie beelden bijgeplaatst. In totaal staan er nu veertien beelden en sinds november 2021 vijftien beelden.

 

Beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

De vijftien beelden in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee liggen of staan tussen helmgras, bramenstruiken en zeldzame plantensoorten en op duinen. Op de achtergrond zie je de rookpluimen van de duinen en de rookpluimen van staalfabriek Tata Steel. Je ziet mooie duinflora met daar tussen de stalen beelden en op de achtergrond de rokende hoogovens en donkere ertsbergen. De beeldende kunst tezamen met industrie en natuur.

Hieronder een korte uitleg van de 15 beelden die te zien zijn in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee. De nummering komt overeen met de nummering op onderstaande plattegrond, m.u.v. nr. 15. Dit omdat dit beeld recent is geplaatst. Dit kunstwerk staat in de buurt van nr. 10 en 12.

Plattegrond van het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

The Messenger – Ales Vesely

The Messenger is het werk van Ales Vesely (Tsjechië) uit 1999 vormt een sterk verticaal teken op de vlakte. Het lijkt een poort, maar het is een abstract beeld. Als je hier onder door loopt, ervaar je wat het is om een ‘kei’ van 10 ton boven je hoofd te hebben. Deze ‘keien’ zijn ‘beren’, slakken uit de hoogovens, resten aangekoekt materiaal, van kalk en ijzer. Het beeld bestaat uit twee delen; een liggend en een staand deel, die er samen toch uitzien als één beeld.

The Messenger van Ales Vesely in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Geen titel – Nico Betjes

Nr. 2 op de kaart is een beeld van Nico Betjes (Nederland) uit 1999. Het beeld heeft geen titel. De maker vond dat een titel gelijk al vertelt waar het beeld op lijkt. En dan kijk je niet goed meer. Als je naar de uiteinden kijkt, zie je dat er vouwen naar binnen en naar buiten inzitten. Deze vouwen zijn gemaakt met een sterke pers. In iedere plaat zijn steeds dezelfde vouw gemaakt. Loop eens om het beeld heen, want zie je door de restvormen steeds andere doorkijkjes. Het beeld ligt op een lage duintop zodat je er onderdoor kijkt. Het beeld heeft geen herkenbare vorm, maar je kunt hier duinen of golven in herkennen.

Geen titel van Nico Betjes in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Angel XXIX, Home and Tea – Colin Foster

Het beeld Angel XXIX, Home and Tea van Colin Foster (Hongarije) uit 1999 gaat over de Tweede Wereldoorlog. De maker had van dorpsbewoners gehoord dat het Rolandsduin in de Tweede Wereldoorlog als lanceerplek werd gebruikt voor vliegende bommen. Het is een ‘gedenkbeeld’ en herinnert aan de bombardementen met deze vliegende bommen die vanaf de Nederlandse kust werden afgeschoten op Londen. Colin Forster woont in Hongarije maar is van oorsprong een Engelsman. Hij wil er mee zeggen: Uit de puinhopen rijzen nieuwe vormen op als engelen. Op de grond liggen brokken staal, delen van een kapotte wals. Uit deze chaos rijst een symmetrisch en met vleugels figuur op. Hij doet aan een vliegtuig denken, een engel of fabelvogel Feniks. De titel ‘Angel’ is, ‘Home and Tea’ was de gevleugelde uitdrukking van Engelse oorlogsvliegers die terugkeerden van bombardementsvluchten op Duitse steden. Met deze boodschap maakten ze duidelijk dat ze het afweergeschut wederom overleefd hadden en op de terugweg waren. En daar wachtte de thee.

Angel XXIX, Home and Tea van Colin Foster in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Geen titel – Niko de Wit

Het idee voor dit beeld zonder titel uit 2003 kreeg de kunstenaar, Niko de Wit, op het terrein van CORUS, het huidige Tata Steel. Hier zag zag hij gietgoten, trechters en trappen. Deze vormen heeft hij gebruikt in dit beeld. Eerst heeft hij een maquette in staal gemaakt. Dit beeld staat het einde van een lange open ‘kamer’ onderaan de weg. Het beeld staat parallel aan de weg en wijst omhoog als opstapje om over het lage duintje te kunnen springen naar de zee. Een bak met een trap steekt schuin uit een omgekeerde trechter. De bak doet denken aan een gietgoot of een transportband, het trapezium aan een opvangbak of een kiepwagen. De trap nodigt uit tot beklimmen, maar hij is onbereikbaar.

Geen titel van Niko de Wit in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Die leeren Augen der Sprachlosigkeit – Karl-Heinz Langowsky

Het beeld ‘Die leeren Augen der Sprachlosigkeit’ is een protestbeeld uit 1999. Karl-Heinz Langowsky uit Duitsland kon niet begrijpen dat mensen plannen hadden gemaakt voor een vliegveld recht voor de kust van Wijk aan Zee en dat ze giftige bagger wilden storten op de plek waar gesurft kan worden. Het maakte hem sprakeloos. Daarom maakte hij een soort masker met lege ogen. De mond is verwrongen en opengesperd van ontzetting. Het beeld heet in het Nederlands: De lege Ogen van de Sprakeloosheid. Het beeld ligt er bij als een neergestorte vlieger. Je moet goed kijken om hem te zien, want het kunstwerk ligt tegen een duin en is overwoekerd met gras. De plannen voor een vliegveld recht voor de kust van Wijk aan Zee zijn uiteindelijk niet doorgegaan.

Die leeren Augen der Sprachlosigkeit van Karl-Heinz Langowsky in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Au delà des Vagues – José Rault

Au delà des Vagues uit 1999 van José Rault uit Frankrijk gaat over de Franse kust. Je ziet ruw gesneden platen op het stalen voetstuk. Bovenaan zie je een driehoekige vorm: een vogel. Aan de ene zijde van de plaat breekt een golf op de rotsen. Aan de andere kant zijn mensen en een vogel te zien. Mens en vogel vormen een mooi tegenwicht voor de aanrollende golf. Beide vogels zijn gemaakt van afvalstukken. De mensen zijn gelast van restplaten van het beeld van Erskine, White Rhythm. De golf is in de vorm gewalst. In de rots zijn openingen gebrand, dit doet denken aan een grillige rotswand met scheuren en kloven.

Au delà des Vagues van José Rault in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Esperanza – Antonio Sobrino Sampedro & Mercedes Cano Redondo

Esperanza betekent: Hoop of Verwachting. Het kunstwerk is gemaakt door de Spaanse kunstenaars Antonio Sobrino Sampedro & Mercedes Cano Redondo en dateert uit 1999. Als een vrouw zwanger is, is zij in verwachting. Je ziet een zwangere vrouw. Het beeld kan draaien op de wind. Het drukt ook de hoop uit op een betere toekomst voor alle kleine dorpen in Europa. Door met de wind en veranderende tijden mee te draaien zouden dorpen telkens kunnen overleven. Het haar is gemaakt van een dichte plaat. Het haar en het lichaam werken als windvaan. De borst en buik zijn opengewerkt. De rug en billen zijn van plaat en de benen waaieren uit als een flamenco rok. Het beeld staat stevig verankerd op een duintop, de ronde tenen vastgelast op de onderplaat.

Esperanza van Antonio Sobrino Sampedro & Mercedes Cano Redondo in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

White Rhythm – Robert S. Erskine

Het beeld White Rhythem  van Robert S. Erskine uit Engeland gaat over de grote stad. Over de drukte op de zebrapaden. Mensen in fladderende regenjassen die elkaar tegenkomen bij het oversteken. De sprieten geven de richting van het lopen aan. Dit witte beeld uit 1999 staat bovenop een duintop. Voor het stalen beeld knipte Robert S. Erskine tientallen ruitenvormen uit plaat en liet deze in een krul walsen. Plaat voor plaat heeft hij ze aan elkaar gelast in een mooi ritme van hol-bol, hoog-laag.

White Rhythm van Robert S. Erskine in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Thalassa apo atsali – Apostolos Fanakidis

Thalassa apo atsali van de Griekse kunstenaar Apostolos Fanakidis betekent in het Nederlands ‘Een melodie van een Zee van Staal’. Het is de verbeelding van water dat tegen de kust klotst. Niet alleen in vorm, maar ook in geluid. Het beeld uit 1999 is uitgevoerd in twee soorten staal. De honderden zilvergrijs verzinkte vierkantjes wiegen op dunne staken en doen denken aan reflecterend zonlicht op een wateroppervlak. De drie zware, roestige opstaande platen vormen de kust. Alles is tot dit mooie kunstwerk gelast.

Thalassa apo atsali van Apostolos Fanakidis in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Insh’Allah – Paul Schöbel

De vertaling van het kunstwerk Insh’Allah uit 1999 van de Deense kunstenaar Paul Schöbel is ‘Zo God het wil’. Het is een Arabische uitroep. Het is geen beeld maar de uitkomst van een onderzoek. De kunstenaar vond het belangrijker hoe deze vorm tot stand is gekomen, dan dat het een mooi beeld zou worden. Hij wilde de grenzen van de krachten van het staal verkennen. Dit proces noemde hij een ‘performance’, een theatervoorstelling. Hiervoor gebruikte hij een hoge magneetkraan, die van vijftien meter hoogte een loodzware walsrol op een staalplaat liet vallen. Steeds maar weer. Het plan was om het staal ter hoogte van de aangebrachte sleuf te doorboren. De walsrol kwam niet met de punt naar beneden, maar met zijn brede achterkant. Daardoor gebeurde niet wat de kunstenaar voor ogen stond. Wel vervormde de plaat behoorlijk. Insh’Allah.

Insh’Allah van Paul Schöbel in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Playing Waves – Jaak Soans

Het blauwe kunstwerk Playing Waves van Jaak Soans uit Estland staat op een laag duin. De kunstenaar heeft eerst een klein model, een maquette, gemaakt en net zo lang gekeken en gepast tot hij het goed vond. Je kunt om het kunstwerk uit 1999 lopen. Je ervaart een beeld het beste door het van alle kanten te bekijken. Dan zie je dat het beeld telkens van vorm verandert. Soms is het dicht en lijkt het heel groot en zwaar en dan weer heel open, licht en puntig. Het zijn vier halve cirkels die op een zigzagmanier in elkaar gezet zijn. Dit geeft een enorme ruimtelijke werking. Als je er om heen loopt verandert het kunstwerk elke keer van vorm. Eerst is het dicht, golvend en kolossaal, dan weer licht, puntig en open. En vanaf weer een andere kant ziet het er helemaal spectaculair uit. Dan lijkt het net of een kolossale boog met onbestemd gewicht op drie luciferhoutjes rust.

Playing Waves van Jaak Soans in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

La Casa di Mare – Luciano Dionisi

La Casa di Mare van Luciano Dionisi uit Italië is een liggend (horizontaal) gedeelte met ronde en hoekige vormen en een staand (verticaal) gedeelte. De kunstenaar maakte een bouwplaat, compleet met stippellijnen om langs te knippen en te vouwen. Zo maakte hij het beeld in 1999 in het klein. Toen hoefde het alleen nog maar in de fabriek in het groot te worden nagemaakt met behulp van assistenten en machines. Het kunstwerk ‘huis van de zee’ staat tegen de rand van het beeldenpark. Het huis is 8 meter hoog. De golven leggen de loper uit en verbinden de hoge verticale vorm met de grond. Het huis is niet letterlijk verbeeld, maar wordt vereenvoudigd tot een poort met uitsteeksels en een rond gat.

La Casa di Mare van Luciano Dionisi in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Corus: Arie, Piet, Loes, Henk en Ludwig – Herbert Nouwens

De Nederlandse kunstenaar Herbert Nouwens houdt van middeleeuwse torens zoals je die in Italië nog kunt vinden. Daarnaast houdt hij ook van grote hoge stenen (megalieten) van prehistorische gedenktekens als Stonehenge in Engeland. Voor deze beelden, Corus uit 2003, gebruikte de kunstenaar dikke gedeukte platen. Rechte platen zijn saai. De hoogste toren is iets meer dan zeven meter hoog en de laagste drie meter. De afzonderlijke torens zijn genoemd naar de mensen (Arie, Piet, Loes, Henk en Ludwig) die hem hebben geholpen met het lassen, slijpen, vouwen en hijsen van Corus. Het zijn vijf torens met vijf verschillende maar gelijksoortige elementen.

Corus: Arie, Piet, Loes, Henk en Ludwig van Herbert Nouwens in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

De Poort – Rudi van de Wint

De Poort van de Nederlandse kunstenaar Rudi van de Wint is het eerste kunstwerk dat je ziet, want het is de officiële entreepoort tot het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ vanaf de parkeerplaats binnenloopt. Ik kwam vanaf de kant van de Noordpier. De Poort uit 2009 was voor mij de uitgang van het mooie beeldenpark ‘Een Zee van Staal’. De Poort is een rechtlijnig stalen kantwerk. De drie ’torens’ houden het de wacht aan de ingang. Deze poort kun je vanaf verschillende kijkpunten bekijken, zoals van buitenaf, van binnenuit (waar de torens niet meer rijmen met de fabrieksschoorstenen in de verte) en er langsheen bewegend, waarbij het beeld bij elke stap van aanzien verandert. Deze poort is op 20 mei 2009 door Koningin Beatrix onthuld. Dit ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’.

De Poort van Rudi van de Wint in het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Crisis of Masculinity – Thomas Min en Egon Van Herreweghe

Ik zie bij het schrijven van deze blog dat er sinds eind november een nieuw kunstwerk is bijgeplaatst: Crisis of Masculinity van Thomas Min en Egon Van Herreweghe uit België. Het is een replica van een hekwerk dat de kunstenaars in Los Angeles (VS) op ‘Muscle Beach’ vonden. Dit is een sportterrein op het strand. De twee kunstenaars hebben beton gestort en de zaak aan elkaar gelast. Het blauwe hekwerk, waarvan replica’s in verschillende beeldenparken in Europa staan, kreeg de titel ‘Crisis of Masculinity’. Daarmee verwijzen de kunstenaars naar de crisis waarin de moderne man zich bevindt. Een crisis die wordt veroorzaakt door de kritische moderne vrouw die zijn mannelijkheid en dominantie betwijfelt. En, niet in de laatste plaats, door hemzelf. Want de moderne man twijfelt natuurlijk vooral aan zichzelf. Ik heb dit werk wel gezien, maar niet gedacht dat dit een kunstwerk was en ik heb er dus ook geen foto van gemaakt, maar als je goed kijkt naar de foto van de Poort zie je in de verte het blauwe hek.

 

Praktische informatie

Overige informatie

  • Iedere eerste zondag van de maand om 14.00 uur wordt er een gratis rondleiding gegeven. Het startpunt is bij de Ingangspoort, hoek Bosweg/Reijndersweg.
  • Een rondleiding met gids kan op verzoek.
  • Er zijn een aantal kijkwijzers voor basisscholen en middelbaar onderwijs ontwikkeld. Deze kijkwijzers zijn hier te downloaden: groep 1 t/m 4, groep 5 en 6, groep 7 en 8, vmbo en havo/vwo. Een leuke manier om de jeugd tijdens een bezoek bezig te houden.
  • Er zijn geen voorzieningen (toiletten, horeca) in het beeldenpark.
  • Het beeldenpark is niet geschikt voor rolstoelgebruikers, dit vanwege de hoogte verschillen en het ontbreken van verharde paden voor rolstoelgebruikers.

 

Bereikbaarheid

  • Auto:
    Het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ is bereikbaar vanaf de A9, afslag Beverwijk, richting Wijk aan Zee. Bij binnenkomst Wijk aan Zee rijd je rechtdoor en aan het eind van de dorpsweide sla je linksaf. Na 100 meter rijd je met de bocht mee naar rechts en slaat linksaf het Julianaplein op. Je rijdt rechtdoor om het plein te verlaten, dit is de Hogeweg. Je rijdt verder richting de Noordpier. Na 100 meter sla je linksaf de Bosweg op. Hier kunt je je auto parkeren en is de ingang van het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’. Op drukke dagen wordt aangeraden om je auto te parkeren op of rondom het weiland van Wijk aan Zee op ongeveer 10 minuten loopafstand van de beeldentuin.
  • Openbaar vervoer:
    Vanaf het NS-station Beverwijk rijden buslijnen 75 en 78 van Connexxion naar Wijk aan Zee. Je stapt uit bij de bushalte Julianaplein. Vanaf deze bushalte loop je in ongeveer 6 minuten naar de ingang van het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’. Je loopt vanaf de bushalte Julianaplein rechtdoor, via de Hogeweg in de richting van de Noordpier. Na 100 meter sla je links de Bosweg op. Hier is de ingang van het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’.

 

Entree

De entree tot het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ is gratis.

Het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ in Wijk aan Zee

 

Openingstijden

Het beeldenpark ‘Een Zee van Staal’ is permanent geopend.

 

Adres

Beeldenpark ‘Een Zee van Staal’
Bosweg – hoek Reyndersweg
1949 AZ Wijk aan Zee

 

Sociale media

Facebook
Instagram

 

Overnachten

Er zijn een paar overnachtingsmogelijkheden in Wijk aan Zee. Wil je liever in bijv. Beverwijk, Velsen-Zuid, Velsen-Noord of IJmuiden overnachten, ook daar zijn mogelijkheden. Alle hotels en de prijzen kun je vergelijken en boeken via Booking.com.

Je kunt ook gebruik maken van een B&B. Bekijk hier het aanbod van Airbnb. Boek je voor de eerste keer via Airbnb? Met deze link krijg je korting op je eerste boeking.

 

Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.

 

Meer lezen

 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

 

Bewaar op Pinterest

Ik bezocht het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee in het duingebied Rolandsduin tijdens mijn wandeling Staal en strand en duinen in Wijk aan Zee. Alles over de kunstwerken in het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee' lees je in deze blog. #beeldenparkeenzeevanstaal #eenzeevanstaal #wijkaanzee #jtravelblog #jtravel Ik bezocht het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee in het duingebied Rolandsduin tijdens mijn wandeling Staal en strand en duinen in Wijk aan Zee. Alles over de kunstwerken in het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee' lees je in deze blog. #beeldenparkeenzeevanstaal #eenzeevanstaal #wijkaanzee #jtravelblog #jtravel Ik bezocht het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee in het duingebied Rolandsduin tijdens mijn wandeling Staal en strand en duinen in Wijk aan Zee. Alles over de kunstwerken in het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee' lees je in deze blog. #beeldenparkeenzeevanstaal #eenzeevanstaal #wijkaanzee #jtravelblog #jtravel

Ik bezocht het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee in het duingebied Rolandsduin tijdens mijn wandeling Staal en strand en duinen in Wijk aan Zee. Alles over de kunstwerken in het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee' lees je in deze blog. #beeldenparkeenzeevanstaal #eenzeevanstaal #wijkaanzee #jtravelblog #jtravel Ik bezocht het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee in het duingebied Rolandsduin tijdens mijn wandeling Staal en strand en duinen in Wijk aan Zee. Alles over de kunstwerken in het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee' lees je in deze blog. #beeldenparkeenzeevanstaal #eenzeevanstaal #wijkaanzee #jtravelblog #jtravel Ik bezocht het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee in het duingebied Rolandsduin tijdens mijn wandeling Staal en strand en duinen in Wijk aan Zee. Alles over de kunstwerken in het beeldenpark 'Een Zee van Staal' in Wijk aan Zee' lees je in deze blog. #beeldenparkeenzeevanstaal #eenzeevanstaal #wijkaanzee #jtravelblog #jtravel

Meer over dit onderwerp

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over JTravelBlog

Welkom op de website van JTravelBlog. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de websites JTravelBlog en JTravel.Het gezicht achter JTravelBlog.

Zoeken

Abonneer je op de nieuwsbrieven van JTravelBlog

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven voor de nieuwsbrieven van JTravelBlog. Je ontvangt een e-mail als er een nieuwe blog verschijnt.

Corona

Vanwege het coronavirus is op dit moment niet alle informatie op JTravel.nl en JTravelBlog.nl actueel. Voor de horeca, musea en andere toeristische attracties moeten de entreekaarten online besteld worden. Je kunt via de links in de artikelen de entreekaarten bestellen. Bekijk voor vertrek altijd de officiële website voor actuele informatie.

I.v.m. het heersende coronavirus heb ik op mijn deze website meerdere blogs geplaatst die voor jou belangrijk kunnen zijn. Blijf gezond en houd je aan de maatregelen van de Rijksoverheid.

Sociale media

Twitter
Visit Us
Follow Me
Instagram
Follow by Email
RSS

Foto’s van JTravelBlog bij Werkaandemuur.nl

Aanbiedingen

Heb je de wekelijkse aanbiedingen van JTravelBlog al eens bekeken?

Aanbiedingen van JTravelBlog.nl

Boek een vlucht

Skyscanner

Boek je hotel



Booking.com

Boek je Natuurhuisje

Boek hier je Natuurhuisje

Heb je nog iets nodig?

Bol.com

Bestel je reisgids

Bestel je digitale reisgids