Chronische vermoeidheid, de eerste therapiesessies

Mijn helpende gedachte

 

De eerste twee bezoeken bij het NKCV i.v.m. de intake- en adviesgesprekken zijn achter de rug. Nu beginnen de daadwerkelijke therapiesessies. Dit staat in het teken om te genezen van het chronisch vermoeidheidssyndroom.

De eerste 3 therapiesessies zijn op drie op een volgende vrijdagen, daarna zijn de therapiesessies om de twee weken. Op het moment is nog niet bekend hoeveel sessies er nodig zijn.

In de eerste sessie wordt het behandelcontract besproken en ondertekend. Deze wordt ook naar de huisarts en GGZ-psycholoog gestuurd.

Er zijn verschillende stappen die in de komende maanden genomen moeten worden, zoals een vast slaap-waak ritme zonder overdag te slapen (iets wat ik ook al niet meer deed, want ik kon vaak ’s avonds niet in slaap komen), het hanteren van helpende gedachten als reactie op de extreme vermoeidheid, de aandacht verleggen van moeheid naar andere zaken, het gelijkmatig verdelen van activiteiten, een geleidelijke lichamelijke activiteitenopbouw, mentale en sociale activiteitenopbouw. Dit zijn een paar andere punten uit het behandelplan. Op deze manier worden mijn gestelde doelen stap voor stap gerealiseerd.

 

Slaap-waakritme

Het slaap-waakritme heb ik sinds de vorige keer al bijgehouden, tot nu toe gaat dat goed. Er zijn wel dagen dat ik iets moeilijker mijn bed uitkom, zeker als ik de dag er voor een inspanning heb geleverd, maar ik ben meestal al voor de ingestelde tijd van mijn wekker wakker. 22.30 uur wordt de komende maanden mijn vaste bedtijd en 08.45 uur wordt mijn tijd van opstaan. Als ik vroeger mijn bed uit kom, heb ik moeite om de dag door te komen. Ik hoop dat dit in de loop van de therapiesessies beter wordt, zodat ik nog weer vroeger kan opstaan en dan ook mijn dag kan doorkomen.

 

Helpende gedachte

Een ander punt dat de eerste maand besproken wordt, is de helpende gedachte. Dit houdt in dat je als je een rotdag hebt, niet denkt van ‘ik heb een rotdag, ik ben onwijs moe en moet het rustig aandoen’, iets wat heel frustrerend kan werken omdat je meer dingen wilt doen op een dag, dan je door de chronische vermoeidheid doet. Ik moet grip krijgen op mijn gedachten/gevoelens door positiever te denken in de trend van accepteren dat je nu moe bent, maar dat je werkt aan je herstel en frustraties dragen niet bij aan het herstel.

 

Mijn helpende gedachte is: ik ben sterker dan mijn vermoeidheid en ik werk aan mijn herstel om mijn doelen te realiseren.

 

Aandacht verleggen

Ik moet mijn aandacht gaan verleggen van de vermoeidheid naar andere dingen en moet leren hoe dat te doen, zoals niet altijd over de vermoeidheid praten en denken, het leren om grenzen aan te geven. De focus moet niet meer op de vermoeidheid gelegd worden. De winst moet gehaald worden op het verleggen van de focus op moeilijke momenten. Ook mijn pieken en dalen moeten meer geleidelijk worden en moeten beter verspreid worden. Overdag is het verleggen van de focus niet het moeilijkste, omdat ik dan meestal wel wat te doen heb, maar op mijn rustmomenten en ’s avonds als ik televisie kijk, is dit moeilijker.

 

Drie therapiesessies later

Na drie therapiesessies in deze eerste maand van de cognitieve gedragstherapie merk ik nog geen verandering/verbetering. Het slaap-waakritme heb ik wel goed te pakken en als ik het een keer moeilijk heb, denk ik aan mijn doelen. Ik hoop dat ik de komende maand verandering merk.

 

Meer lezen over chronische vermoeidheid:

 

Mocht je vragen hebben, laat het me dan weten via onderstaand reactieformulier.

 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest.

 

Meer over dit onderwerp

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over JTravelBlog

Welkom op de website van JTravelBlog. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravelBlog. Het gezicht achter JTravelBlog
Ik neem je mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef je reisinspiratie en handige reistips.                   Lees meer –>

Social media

Boek je vlucht

Boek je overnachting(en)



Booking.com

Heb je nog iets nodig?

Miljoenen artikelen

Bestel je reisgids

Lid van

Bloggers Noord Nederland
  
Follow