Excursies in Walvis Bay (Namibië) : Bootcruise en Living Desert Tour

Een pelikaan in de haven vooraf aan de boottocht bij Walvis Bay

De excursies Bootcruise en Living Desert Tour in Walvis Bay – Namibië heb ik gemaakt toen ik, tijdens een georganiseerde groepsreis in Swakopmund, verbleef. Dit is een ideale basis voor deze twee excursies. De planning van deze reis was echter zo slecht dat we in het weekend in Swakopmund verbleven en daar, vanwege het weekend, alles gesloten was en dus was hier niets te beleven. Om toch nog iets te doen te hebben, heb ik deze twee aansluitende excursies gemaakt. Ik was de hele dag onder de pannen. ’s Ochtends de bootcruise en aansluitend ’s middags de Living Desert Tour.

Walvis Bay

Walvis Bay ligt 34 kilometer ten zuiden van Swakopmund aan de Atlantische Oceaan. Het is de belangrijkste zeehaven van Namibië. Walvis Bay is rond de haven en de lagune van Sandwich Harbour gebouwd.

In Sandwich Harbour leven veel diersoorten, zoals de gekko, hagedissen, springbokken, struisvogels, de zadeljakhals, de bruine hyena, dolfijnen, zeehonden en pelikanen. Veel van deze dieren heb ik tijdens deze excursies gezien.

Vanuit Walvis Bay worden, naast de door mij gemaakte excursies, ook andere activiteiten georganiseerd, zoals kajaktrips rond Pelican Island, sandboarding, duneboarding en quadbiking. Doe dit niet zelf maar regel deze activiteiten door bedrijven die weten hoe om te gaan met fragiele ecosysteem in de duinen.

Meer over Walvis Bay vind je op mijn andere website.

Bootcruise

Om 08.30 uur komen we vanuit Swakopmund aan in Walvis Bay. Samen met twee andere groepsleden maak ik hier de bootcruise. De bootcruise begint om 09.00 uur. Voor we vertrekken moeten de excursies eerst betaald worden. Daarna is het wachten op een paar Duitse toeristen die het vertrekpunt van Levo Tours niet kunnen vinden. Ik vermaak me wel. Er is genoeg te zien in de haven met pelikanen, vogels en een zeehond.

Via een smalle loopplank gaat iedereen aan boord van een speedbootachtige boot. Deze boot heb ik tijdens het wachten al zien liggen. Er staat de hele tijd iemand naast de boot om de boot recht te houden en te zorgen dat wij droog over het plankje zouden komen. Het is rustig aan boord. Naast de twee Duitsers zijn er nog een paar Italianen aan boord en drie leden van mijn reisgezelschap (inclusief mijn eigen persoontje).

De boot wachtend op zijn passagiers in de haven vooraf aan de boottocht bij Walvis Bay De boot wachtend op zijn passagiers in de haven vooraf aan de boottocht

We gaan varen. De pelikanen komen ons direct achterna. De mannetjes hebben op het moment rode koppen vanwege het paarseizoen. De pelikanen worden gevoerd met meegebrachte vis.

Meevliegende pelikanen tijdens de boottocht bij Walvis Bay Meevliegende pelikanen tijdens de boottocht

De tassen worden opgeruimd zodat de vogels en later de zeehonden niet met de inhoud aan de haal kunnen gaan. De drank komt al snel op ‘tafel’. We krijgen een mierzoet drankje, een lokale sherry.

We krijgen een verstekeling aan boord, een zeehond van een jaar oud. Waarschijnlijk weet dit dier heel goed dat als hij aan boord komt, dat hij op een gegeven moment een visje krijgt. Hij gaat op de bank zitten waar wij onze tassen in hebben opgeborgen.

Een verstekeling aan boord tijdens de boottocht bij Walvis Bay Een verstekeling aan boord tijdens de boottocht

We varen langs oestervelden, waar tussen twee tonnen vijf netten hangen met in elk van dat net 500 oesters.

Oestertonnen tijdens de boottocht bij Walvis Bay Oestertonnen tijdens de boottocht

Tijdens de vaartocht zien we zeehonden en dolfijnen. De zeehonden liggen op Pelican Point, de plek waar je kunt kajakken. Walvissen heb ik (helaas) niet gezien tijdens deze boottocht.

Dolfijnen tijdens de boottocht bij Walvis Bay Dolfijnen tijdens de boottocht

Zeehonden bij Pelican Point tijdens de boottocht bij Walvis Bay Zeehonden bij Pelican Point tijdens de boottocht

Heel bijzonder is dat we een maanvis zien. Onze vrouwelijke kapitein zegt dat ze die niet vaak ziet maar wij hebben geluk.

De maanvis tijdens de boottocht bij Walvis Bay De maanvis tijdens de boottocht

Tijdens de terugtocht naar de haven van Walvis Bay komt er een ‘picknickmand’ op tafel met daarin een tafelkleedje servetten en glazenhouders, hapjes en oesters. We krijgen champagne of fonkelwijn zoals onze begeleidster het noemt. Er komt een schaal met hapjes op de ’tafel’ te staan. De oesters zijn vers en worden door de kapitein op de boot schoongemaakt. Ik heb nog nooit oesters gegeten en probeer het uit met tabasco, peper en zout en citroen, maar ik vind ze naturel zonder poespas het lekkerst.

Hapjes tijdens de boottocht bij Walvis Bay Hapjes tijdens de boottocht

In de haven zien we de pelikanen weer terug.

Als we na een tocht van iets meer dan 3 uur komen we terug in Walvis Bay en wordt de boot uit het water getrokken. Het was een geweldige excursie.

Meer foto’s van deze bootcruise bij Walvis Bay vind je op mijn andere website.

Living Desert Tour

Na mijn bootcruise stap ik over in een 4×4 die al klaarstaat als we in de haven terugkomen. Deze excursie maak ik met 3 andere groepsleden, waarvan één vanochtend net als ik ook de boottocht heeft meegemaakt. We hebben met ons vieren een eigen chauffeur en auto.

Onderweg naar Sandwich Harbour rijden we langs een groep flamingo’s en een zoutpan.

Flamingo's tijdens de Living Desert Tour in de duinen bij Walvis Bay Flamingo’s tijdens de Living Desert Tour

Dan rijden we de zandduinen in. Vandaag rijden we door twee natuurgebieden: het Naukluft National Park en de Namib Desert. Er zijn meerdere auto’s die in konvooi door de zandduinen rijden.

We maken verschillende (foto)stops.

Onze chauffeur graaft wat in het zand en er komt een gekko tevoorschijn, een diertje dat niet tegen de zon kan en na het maken van de foto’s ook snel weer teruggezet wordt. Wat een klein en grappig diertje is dat.

Een gekko tijdens de Living Desert Tour in de duinen bij Walvis Bay Een gekko tijdens de Living Desert Tour

Het drijfzand dat je onderweg tegenkomt is heel verraderlijk want we springen met bijna de hele groep (m.u.v. een paar Chinese dames, die zich schijnbaar niet vies willen maken) op het zand, de vloer beweegt en we zakken allemaal door het zand in de blubber.

Over het zand ligt een rode gloed. Door de verrekijker van één van de chauffeurs is de zien dat het zand magnetisch is door de aanwezigheid van zwart ijzer in het zand.

Langs de kustlijn staan verlaten, vervallen hutten. Wij kunnen dit keer langs de waterlinie rijden maar dat kan niet altijd en ook wij moeten af en toe wachten op het terugtrekkende water.

Een huis in de duinen tijdens de Living Desert Tour in de duinen bij Walvis Bay Een huis in de duinen tijdens de Living Desert Tour
Langs de zee tijdens de Living Desert Tour in de duinen bij Walvis Bay Langs de zee tijdens de Living Desert Tour

Onderweg genieten we van door de chauffeurs meegebrachte broodjes en drinken. Jongelui uit een andere auto lopen het hele duin naar boven en komen rennend weer naar beneden, iets wat niet lukt zonder dat je voorover in het zand belandt.

Een andere stop is bij de lagune waar veel flamingo’s te zien zijn. Wij hebben geluk, omdat we de eersten zijn die op deze plek arriveren, zitten de flamingo’s nog op een plek waar ze te fotograferen zijn. Zodra de rest aankomt zijn ze weg en vliegen ze naar de andere kant van de lagune. We maken een wandeling langs het water.

Flamingo's bij de lagune tijdens de Living Desert Tour in de duinen bij Walvis Bay Flamingo’s bij de lagune tijdens de Living Desert Tour

We gaan af en toe stijl van een duin met de auto naar beneden,  maar zo eng als iedereen zegt, vind ik het niet.

In de zandduinen tijdens de Living Desert Tour in de duinen bij Walvis Bay In de zandduinen tijdens de Living Desert Tour

Onderweg zien we springbokken, een zadelrugjakhals, een valk en haar jong en een struisvogel.

Een jakhals tijdens de Living Desert Tour in de duinen bij Walvis Bay Een jakhals tijdens de Living Desert Tour

Voor we de asfaltweg weer oprijden moet de bandenspanning aangepast worden. We worden door onze chauffeur teruggebracht naar het hotel in Swakopmund. De andere groepsleden, die deze excursie niet hebben gemaakt, zijn al in het hotel.

Wat was dit een geweldige excursie. Ik heb genoten van de schitterende landschappen tijdens deze Living Desert Tour.

Zandduinen tijdens de Living Desert Tour in de duinen bij Walvis Bay Zandduinen tijdens de Living Desert Tour

Meer foto’s van deze Living Desert Tour in de duinen bij Walvis Bay vind je op mijn andere website.

Praktische informatie

• De bootcruise duurt 3-3,5 uur.
  • De Living Desert Tour duurt 4 uur.
  • Deze tours werden uitgevoerd door Levo Tours. Er zijn in Swakopmund en Walvis Bay meer organisaties die deze tours aanbieden.
  • De kosten van deze tours bedroegen in totaal NAD 1.400,–. Deze excursies zijn door de reisleider pas ter plekke geboekt en niet vooraf via de reisorganisatie geregeld. Daardoor vielen de kosten veel hoger uit dan op de website van de reisorganisatie was vermeld.
  • Voor de boottocht wordt warme kleding aangeraden, omdat het aan boord fris kan zijn.

Meer lezen over Namibië

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

Bewaar op Pinterest

Tijdens mijn rondreis door Namibië maakte ik vanuit Swakopmund twee excursies in Walvis Bay: een bootcruise in de ochtend en 's middags een Living Desert Tour. Wat een geweldige excursies. Meer lezen? Kijk dan op mijn website. #walvisbay #namibie #namibia #bootcruise #livingdeserttour #jtravel #jtravelblog Tijdens mijn rondreis door Namibië maakte ik vanuit Swakopmund twee excursies in Walvis Bay: een bootcruise in de ochtend en 's middags een Living Desert Tour. Wat een geweldige excursies. Meer lezen? Kijk dan op mijn website. #walvisbay #namibie #namibia #bootcruise #livingdeserttour #jtravel #jtravelblog