Je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage

Je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage

 

Iedereen heeft de afgelopen tijd de bagagechaos op luchthaven Schiphol gezien of zelf ervaren. Het is een nachtmerrie voor iedereen, je bagage kwijtraken. Daar sta je dan bij de bagageband en wacht en wacht en wat er ook langs komt, niet jouw koffer, alle andere passagiers zijn al vertrokken. En jouw koffer is er nog altijd niet en is waarschijnlijk zoek. In deze blog heb ik je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage op een rijtje gezet.

Iedereen heeft dit jaar wel gelezen wat voor chaos het op Schiphol is met de bagage en de vertragingen en annuleringen. De koffers stapelen zich op Schiphol. In de zomer van 2022 stonden er, nog voordat de schoolvakanties in Nederland begonnen, meer dan 16.000 stuks bagage op Schiphol. Elke dag raken heel veel koffers en rugzakken zoek, maar ook rolstoelen en kinderwagens. Ze raken ergens tussen de incheck en de bagageband aan de andere kant zoek. Ze blijven onbeheerd achter en komen niet of soms heel laat op de eindbestemming aan. Mensen zijn soms alweer thuis als ze eindelijk hun bagage terug hebben. Ook kan je koffer met een paar flinke deuken en andere beschadigingen op de bagageband terechtkomen. Het is niet alleen een probleem op Schiphol, ook op andere Europese luchthavens speelt dit probleem door een tekort aan personeel, stakingen en een sterke toename van vliegreizen na de coronapandemie. Het is niets nieuws als er bagage kwijt raakt maar doordat het nu wel erg veel is, is het een actueel probleem geworden.

Over je rechten bij vertraging of annulering van een vlucht schreef ik al eerder een blog. Deze blog gaat over je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage. Weet jij je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage? Lees snel verder want het kan iedereen overkomen.

 

Je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor bagage als deze vertraagd of kwijt is. Deze rechten zijn binnen Europa vastgelegd in Europese Verordening 889/2002. Buiten Europa vallen deze rechten onder het Verdrag van Montreal. Bij vertraging van je koffer mag je de noodzakelijke artikelen kopen, zoals (zwem)kleding en toiletartikelen. Die kosten mag je declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Het is belangrijk om en het PIR-formulier, maar zeker ook de aankoopbonnen te bewaren.

Het PIR-formulier is een formulier waarmee je een melding maakt bij de luchtvaartmaatschappij dat je koffer niet is aangekomen. Na het invullen van het formulier wordt er een persoonlijk dossier voor je aangemaakt. Het PIR-formulier heb je nodig als bewijs om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij voor de extra kosten die je hebt gemaakt. Je vult op het PIR-formulier je gegevens in en ook waar je de vertraagde bagage wilt ontvangen, zoals bijv. in je hotel of thuis. Bij een beschadiging aan je bagage vul je op het PIR-formulier in waar de beschadigingen zitten. Maak altijd een foto van de beschadigingen.

 

Maak een foto van je PIR-formulier.

 

Wist je dat er per dag 63.000 koffers wereldwijd kwijtraken? Ik heb het gelukkig nooit bij de hand gehad, maar een vriendin waarmee ik op vakantie was naar Kos/Griekenland wel. Dit is al meer dan 20 jaar geleden, in een tijd zonder computers en zonder smartphone. Het was flink stressen en een ander begin van een welverdiende vakantie dan we ons voorgesteld hadden. Uiteindelijk is alles goedgekomen en heeft ze na een paar dagen haar koffer alsnog ontvangen. De koffer was op Schiphol blijven staan. Kom op voor je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage. Het is niet jouw probleem als je bagage waar dan ook ter wereld blijft staan.

Je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage

Controleer bij de bagageband de koffer die je van de band hebt gehaald, daadwerkelijk jouw koffer is. Het gebeurd regelmatig dat mensen de bagage van een ander van de band halen omdat ze toevallig dezelfde koffer/rugzak hebben. Ik doe zelf altijd een bagageband in een afwijkende kleur om mijn koffer, zodat mijn koffer iets meer opvalt in de meute.

 

Stappenplan bij een zoekgeraakte koffer

  1. Als je bagage niet van de band rolt, meld dit direct bij de balie van de bagageafhandelaar (zoals Menzies, KLM, Aviapartner of Swissport op Schiphol) of luchtvaartmaatschappij. Het kan lang duren voor de bagage van de band rolt.
  2. Het kan ook zijn dat je koffer al door iemand anders van de band is gehaald omdat hij/zij dacht dat de bagage van hem/haar was en hij/zij jouw bagage niet op de band terug zet maar ergens er naast. Kijk daarom ook naast de bagageband voor je een volgende stap neemt.
  3. Ga op de luchthaven naar de lost & found balie om daar aan te geven dat je koffer zoek is.
  4. Vul aan de balie het PIR-formulier (Property Irregularity Report) in. Door het invullen van het PIR-formulier maak je melding bij de luchtvaartmaatschappij dat je je koffer kwijt bent. Je krijgt 2 kopieën: per mail en op papier.
  5. Bewaar de kopieën goed. Daarop staat een referentienummer of dossiernummer. Dat referentienummer of dossiernummer heb je nodig.
  6. Als je je PIR-bewijs hebt, maak er een foto van, zo kun je je formulier nooit kwijtraken.
  7. Je hebt spullen als kleding, toiletspullen en zwemkleding nodig, koop deze noodzakelijke artikelen en bewaar de bonnen.
  8. Maak ook foto’s van de bonnen.
  9. Belangrijk, blijf genieten van je vakantie.
  10. Als je koffer niet terugvonden wordt, moet je tussen de 3 en 21 dagen na vermissing de luchtvaartmaatschappij aanvullende informatie over de inhoud van je koffer geven en je gemaakte kosten terugvragen. Heb je een reisverzekering afgesloten. Neem ook contact op met je reisverzekering en leg daar de situatie uit.
  11. Lever bij de luchtvaartmaatschappij of je reisverzekering de bonnen in.

Je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage

 

Wat te doen als je bagage kwijt, beschadigd of vertraagd is

Wat moet je doen als je je bagage kwijt bent? Na het inchecken heb je geen controle meer waar je koffer blijft. Staat hij nog op de luchthaven of is je koffer per ongeluk op een andere vlucht ingeladen en aan de andere kant van de wereld terechtgekomen.

De rechten van vliegtuigpassagiers rondom bagage zijn vastgelegd in de Europese Verordening 889/2004 en het Verdrag van Montreal.

Weet je rechten bij kwijtraken of beschadiging of vertraging van bagage.

Als je je koffer kwijt bent en voordat de luchtvaartmaatschappij gaat zoeken naar je koffer moet je een zgn. PIR-formulier (Property Irregularity Report) invullen. Door het invullen van dit PIR-formulier weet de luchtvaartmaatschappij dat je je koffer kwijt bent. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kun je ook online een PIR-formulier invullen, zoals bij KLM of TUI Fly. Bij Transavia en ook low budget maatschappijen als Vueling en Easyjet kun je GEEN online formulier invullen omdat je bagage is vermist. Je zult naar de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij moeten of je vermissing te melden. Als de balie niet meer geopend is, raad ik je aan om de volgende werkdag contact op te nemen met de klantenservice van de betreffende luchtvaartmaatschappij en ook bij de lost & found balie op de luchthaven zelf.

Op de luchthaven kun je ook melden bij de lost & found balie. Hier kun je ook het PIR-formulier invullen en inleveren. Je ontvangt dan een PIR-bewijs. Dit PIR-bewijs heb je vervolgens nodig om de kosten die je moet maken terug te krijgen. Het PIR-formulier moet binnen drie dagen na aankomst van je vlucht ingevuld worden. Als je dat niet doet, vervalt je recht. Vul direct het formulier in, bijv. bij de lost & found balie of online. Bij voorkeur voordat je de luchthaven verlaat.

Luchtvaartmaatschappijen hebben een wereldwijd traceringssysteem waar ze kunnen zien waar de bagage zich bevindt. Veel zoekgeraakte bagage is binnen een paar dagen terecht.

Heb je na drie dagen nog altijd geen bagage. Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij en geef de luchtvaartmaatschappij aanvullende informatie over de inhoud van je bagage. Dit kan door het invullen van een zgn. BIF-formulier (Bagage Inventory Form) maar bij veel luchtvaartmaatschappijen kun je inloggen in een afgesloten klantenportaal. Hier zie je de status van de melding van vermissing en kun je het aanvullen. Je geeft aan wat er in uw koffer zat en wat de waarde hiervan was. Eventuele aankoopbonnen kun je toevoegen net als van te voren gemaakte foto’s van de meegenomen spullen.

 

Tip: Maak bij het inpakken van je koffer een foto. Mocht je bagage na drie dagen nog zoek zijn, kun je deze foto(‘s) meesturen als je contact zoekt met de luchtvaartmaatschappij.

 

Je hebt recht op een vergoeding als je bagage niet aankomt. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van het doel van je reis en de spullen die in je koffer zaten. Je hebt recht op een vergoeding voor noodzakelijke kosten die je moet maken. Is je koffer enkele dagen vertraagd, dan mag je de kosten die je redelijkerwijs maakt in die dagen declareren. Dit zijn de noodzakelijke spullen die je nodig hebt. Als je koffer na een aantal dagen weer terecht is heb je nog altijd recht op een vergoeding van de noodzakelijk gemaakte kosten. Deze kosten kun je nog altijd claimen.

Is je koffer na 21 dagen nog altijd niet terug, dan wordt je koffer volgens Verordening 889/2002 en het Verdrag van Montreal als verloren beschouwd. In dat geval moet je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Je hebt dan recht op een vergoeding voor je verloren bagage. Je mag de kosten claimen voor de bagage die je kwijt bent geraakt. Een aantal luchtvaartmaatschappijen hebben standaard formulieren op de website staan. Heeft jouw luchtvaartmaatschappij geen standaardformulier, dan is dit een voorbeeldbrief voor het aansprakelijk stellen van de luchtvaartmaatschappij. Als je dit formulier hebt ingevuld, zorg er voor dat je een printscreen van je scherm maakt zodat je kunt aantonen wat er is ingevuld. Je moet je wel houden aan de wettelijke termijn van 21 dagen voor kwijtgeraakte bagage en 7 dagen voor beschadigde bagage. Als je de luchtvaartmaatschappij niet binnen deze wettelijke termijnen aansprakelijk stelt, verspeel je je rechten op een schadevergoeding.

Je moet aan kunnen tonen voor welke waarde er aan spullen in de koffer zat door bijv. het overleggen van aankoopbewijzen (pintransacties) of een foto van de spullen in je koffer. Je hebt volgens Verordening 889/2004 recht op een maximale vergoeding van maximaal 1288 trekkingsrechten. Deze trekkingsrechten staan gelijk aan ongeveer € 1.550,– (afhankelijk van de wisselkoers). Als je in de eerste dagen al een bedrag uitgegeven aan noodzakelijke kosten, dan worden deze van het totaalbedrag afgetrokken. Als de waarde van de inhoud van je bagage hoger is € 1.550,– moet je dit voor vertrek aangeven bij de luchtvaartmaatschappij of jezelf extra verzekeren via een reisverzekering. Heb je dat niet gedaan, dan is het je eigen risico geweest.

Het kan ook zijn dat je andere extra kosten hebt moeten maken zoals een hotelovernachting na het missen van de laatste trein of de huurauto is niet meer beschikbaar, omdat je te laat bent door alle rompslomp van vermiste bagage. Deze kosten kun je ook claimen.

Kosten die niet aannemelijk zijn, krijg je niet vergoed. Voor welke artikelen je precies het geld terug krijgt, verschilt per persoon en per situatie.

In geval van beschadiging van je bagage, moet je binnen 7 dagen een schadevergoeding bij de luchtvaartmaatschappij indienen. De maximale schadevergoeding is € 1.250,–. Als je niet alles vergoed krijgt van de luchtvaartmaatschappij moet je contact opnemen met je reisverzekering. De reisverzekering vergoedt misschien een deel van de schade. Lees daarvoor de voorwaarden van je reisverzekering.

Je rechten bij het kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage

 

Vergoeding claimen

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het op bestemming komen van je bagage. Als je bagage vermist wordt, neem contact op met de luchtvaartmaatschappij en/of reisverzekering. Een claimorganisatie als EUclaim kan in geval van vermiste bagage niets voor je doen.

Is het ticket of de koffer betaald met een creditcard, dan is daaraan vaak ook een verzekering voor bagage gekoppeld. Neem contact op met de aanbieder van je creditcard.

 

Reisorganisator verantwoordelijk voor bagageafhandeling bij pakketreis

Een hele rare regeling is dat als je vlucht onderdeel uitmaakt van een pakketreis (zoals TUI, De Jong Intra Vakanties of Corendon) die is geboekt bij een ANVR-reisonderneming dat de reisorganisator verantwoordelijk is voor de goede uitvoering van de totale reis en dus ook voor de bagageafhandeling. Dit terwijl het probleem niet de reisorganisator is maar het vliegveld of de luchtvaartmaatschappij.

Ben je je bagage kwijt en heb je een pakketreis (vlucht+accommodatie+bijv. transfer of autohuur), meld dit ook bij de reisleiding van de reisorganisator ter plaatse. De hostess of reisleiding moet hulp en bijstand verlenen om bijv. toiletartikelen of andere essentiële zaken te geven of te vergoeden.

Je kunt een klacht indienen als je bagage niet snel wordt achterhaald en je hierdoor problemen krijgt die niet (voldoende) door de luchtvaartmaatschappij of reisorganisator worden opgelost. Bij een afgewezen klacht kun je bij een pakketreis bij een reisorganisatie aangesloten bij de ANVR naar de Geschillencommissie stappen. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet aangesloten bij de Geschillencommissie.

Het nasturen van bagage is de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en niet van de luchthaven zoals Schiphol. De luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie moet je bagage kosteloos afleveren op een huis- of vakantieadres.

 

Tips

Hieronder geef ik je een aantal tips mocht je toch je bagage kwijtraken, beschadigd of vertraagd terugkrijgen.

  • Fotografeer altijd de buitenkant van je koffer of rugzak maar ook de inhoud van je koffer of rugzak voor het geval je koffer/rugzak beschadigd of zoek raakt.
  • Controleer bij het inchecken of je bagage onder jouw naam wordt ingecheckt. Als zich problemen gaan voordoen ben jij degene die moet bewijzen dat je bagage op jouw ticket is ingecheckt.
  • Veel mensen gooien het direct weg maar bewaar altijd de bagagesticker en je instapkaart totdat je alle bagage terug hebt. Bij problemen heb je je bagagesticker en je instapkaart nodig. Deze bagagesticker krijg je op je ticket.
  • Stop de waardevolle en breekbare spullen, zoals geld, medicatie en elektronica in je handbagage.
  • Vertel de luchtvaartmaatschappij en/of reisorganisatie bij het boeken dat je bagage meer waard is dan wat er maximaal uitgekeerd kan worden. Op deze manier kun je afspraken maken over een hogere uitkering bij problemen. Je zult wel meer moeten betalen voor het bagagevervoer.
  • Bewaar altijd alle aankoopbonnen van de extra kosten die je maakt bij bagageproblemen.
  • Voorzie alle bagage van een bagagelabel waar duidelijk je contactgegevens op staan. Zo kan de vinder van de bagage snel contact met je opnemen. Zet bij je telefoonnummer ook de landcode (voor Nederland 0031) zodat internationaal contact met je opgenomen kan worden. Ik heb een paar jaar geleden mijn eigen kofferlabels ontworpen in ruil voor een review op deze website.
  • Reis als het mogelijk is alleen met handbagage. Handbagage mag mee in de cabine van het vliegtuig. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je handbagagekoffer meegaat in het vliegtuig.
  • Zorg voor een locatietracker in je bagage. Deze tracker heeft een bijbehorende app die of met GPS-chip of met andere bluetooth-apparaten contact zoekt. Dit zal in de drukte geen probleem zijn. Voorbeelden hiervoor zijn AirTag van Apple-apparaten en SmartTag voor Samsung apparaten. Trackers van Tile werken op alle apparaten.

 

Heb jij wel eens vergoeding voor kwijtraken of beschadiging of vertraging van je bagage aangevraagd? Zo ja, heb je dit rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij of reisverzekering ingediend of heb je een tussenpersoon ingeschakeld? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat het me in een reactie weten.

 

Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.

 

Meer lezen

 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

 

Bewaar op Pinterest

Weet jij welke rechten je hebt als je bagage kwijt of beschadigd of vertraagd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #bagage #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog Weet jij welke rechten je hebt als je bagage kwijt of beschadigd of vertraagd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #bagage #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog Weet jij welke rechten je hebt als je bagage kwijt of beschadigd of vertraagd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #bagage #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog

Weet jij welke rechten je hebt als je bagage kwijt of beschadigd of vertraagd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #bagage #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog Weet jij welke rechten je hebt als je bagage kwijt of beschadigd of vertraagd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #bagage #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog Weet jij welke rechten je hebt als je bagage kwijt of beschadigd of vertraagd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #bagage #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog

Meer over dit onderwerp

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over JTravelBlog

Welkom op de website van JTravelBlog. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de websites JTravelBlog en JTravel.Het gezicht achter JTravelBlog.

Zoeken

Abonneer je op de nieuwsbrieven van JTravelBlog

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven voor de nieuwsbrieven van JTravelBlog. Je ontvangt een e-mail als er een nieuwe blog verschijnt.

Sociale media

Twitter
Visit Us
Follow Me
Instagram
Follow by Email
RSS

Corona

Vanwege het coronavirus is op dit moment niet alle informatie op JTravel.nl en JTravelBlog.nl actueel. Voor de horeca, musea en andere toeristische attracties moeten de entreekaarten online besteld worden. Je kunt via de links in de artikelen de entreekaarten bestellen. Bekijk voor vertrek altijd de officiële website voor actuele informatie.

I.v.m. het heersende coronavirus heb ik op mijn deze website meerdere blogs geplaatst die voor jou belangrijk kunnen zijn. Blijf gezond en houd je aan de maatregelen van de Rijksoverheid.

Foto’s van JTravelBlog bij Werkaandemuur.nl

Mijn foto’s zijn vanaf nu te koop op allerlei materialen in mijn shop bij WerkaandeMuur.nl of op Mijn foto’s bij Werkaandemuur.nl.

PS: Omdat ik sinds het najaar van 2021 werk met de Sony RX10IV en deze camera helaas niet voldoet aan de technische eisen van Werk aan de Muur kan ik geen nieuw werk in mijn webshop laden.

1 12 13 14

Aanbiedingen

Heb je de wekelijkse aanbiedingen van JTravelBlog al eens bekeken?

Aanbiedingen van JTravelBlog.nl

Boek een vlucht

Skyscanner

Boek je hotel



Booking.com

Boek je Natuurhuisje

Boek hier je Natuurhuisje

Heb je nog iets nodig?

Bol.com

Bestel je reisgids

Bestel je digitale reisgids