Nog steeds in de 2e fase van mijn therapie

Het vervolg: nog altijd in de tweede fase

Deze maanden zit ik nog in de tweede fase van de cognitieve gedragstherapie. Ik voel me nog altijd niet in staat om volledig over te gaan naar de derde fase. De derde en laatste is de fase om de gestelde doelen te realiseren.

Therapie

Dit is weer een blog die twee maanden therapie omvat. Dit omdat ik deze twee maanden slechts drie therapiesessies heb, die nu om de 3-4 weken plaatsvinden. Het is een kwestie van opbouwen en dat moet ik zelf doen. Een aanpassing is dat ik niet meer naar het AMC in Amsterdam reis maar naar VUMC, dichtbij Station Amsterdam Zuid. Het NKCV houdt hier sinds kort ook therapiesessies. Dit vanwege het samengaan van beide ziekenhuizen. Tijdens de therapiesessies gaat het voornamelijk over hoe het gaat met de uitjes, het wandelen en met het zoeken naar (vrijwilligers)werk.

Ook deze twee maanden gaat het wandelen goed. Ik wandel dagelijks ’s ochtends een uur en ook ’s avonds na het eten maak ik mijn dagelijkse wandeling. Ik heb ’s avonds mijn route moeten verleggen, omdat de plek waar ik liep, te donker is om hier ’s avonds te lopen. Ik heb redelijk geluk met het weer. Ik heb deze maanden een paar keer niet gelopen, of vanwege de regen of vanwege het feit dat ik snipverkouden was.

Ik heb het actief zoeken naar vrijwilligerswerk op een laag pitje gezet, dit omdat het vrijwilligerswerk dat ik op de websites vind, niet aansluit met dat wat ik zou willen. Ik ben niet iemand die kan werken in de zorg, kinderen of dieren en dat is iets wat ik voornamelijk tegenkom. Ook het zoeken naar betaald werk gaat moeizaam omdat ik tegen het feit aanloop dat er voornamelijk fulltime personeel gezocht wordt en ik moet op een veilig niveau (ongeveer 10 uur per week) beginnen en dat opbouwen. Ik moet ervoor zorgen dat het niet stagneert en moet het werken rustig opbouwen. Mocht je een parttime vacature (met groeimogelijkheden naar meer uren) weten in een administratieve functie of een functie in de reiswereld weten, laat het me weten via het contactformulier of via een e-mail.

Uitjes

Net als vorige maand maak ik deze twee maanden elke week een uitje. Deze keer maak ik uitjes naar Amsterdam, Haarlem, Leiden en Groningen. De afspraak is dat de uitjes steeds iets langer zullen duren.

#Amsterdam

In de eerste volle week maak ik een uitstapje naar Amsterdam. Ik bezoek hier drie musea: Hermitage, Museum Willet-Holthuysen en Tassenmuseum Hendrikje. Ik reis met de trein en metro. Deze drie musea liggen dicht bij elkaar aan de Amstel en de Herengracht. Ik heb leuke tentoonstellingen gezien.

Deze dag gaat hartstikke goed. Als ik ’s avonds thuis ben, ben ik wel moe maar lang niet zo moe als ik wel eens geweest ben na een paar uur musea bekijken. Ik ben optimistisch dat het eindelijk de goede kant op gaat. Ook de volgende dag heb ik deze keer nergens last van, geen vermoeide benen en geen hoofdpijn. Ook dat is wel eens anders geweest.

Intussen ben ik op deze blog met een nieuwe categorie gestart. Hier zijn de afgelopen maanden al meerdere museumtips verschenen.

Uitje naar Amsterdam in het kader van mijn therapie met de Hermitage, Museum Willet-Holthuysen, Tassenmuseum Hendrikje en de grachtengordel Uitje naar Amsterdam in het kader van mijn therapie met de Hermitage, Museum Willet-Holthuysen, Tassenmuseum Hendrikje en de grachtengordel

#Haarlem

De week erop reis ik met het OV naar Haarlem. Ik heb op Instagram foto’s gezien van een restaurant dat in een kas op het dak van parkeergarage De Kamp is gebouwd. Aan de voorkant van deze parkeergarage is streetart te zien. Ik heb hier al eerder een blog overgeschreven. Na een kop koffie en een punt chocolade-truffeltaart bij DeDAKKAS maak ik een wandeling door de binnenstad van Haarlem.

Ik wil het Corrie ten Boomhuis aan de Barteljorisstraat bezoeken, maar eerder in de week heb ik geen kaart meer kunnen reserveren. Dit omdat kaarten tot 2 dagen voor het bezoek gereserveerd kunnen worden en ik op dat moment nog niet wist of ik naar Haarlem zou gaan en wanneer. Als ik op het adres aankom staan er al meer dan 20 bezoekers voor de rondleiding. Ik loop verder en zal op een ander moment het Corrie ten Boomhuis bezoeken. Het blijft op mijn lijstje staan. Ik loop door naar het Kenaupark waar ik heerlijk in de zon op een bankje geniet van mijn lunch. Daarna bezoek ik nog het mooie station van Haarlem.

Omdat ik heel moe ben, reis ik al op tijd terug naar huis. Ik heb wel eens een betere dag gehad. Mijn benen zijn moe en de dagen erna ben ik heel moe en ik heb vooral heel veel hoofdpijn.

Uitje naar Haarlem in het kader van mijn therapie met Parkeergarage De Kamp, Dedakkas, Kenaupark en het Station Uitje naar Haarlem in het kader van mijn therapie met Parkeergarage De Kamp, Dedakkas, Kenaupark en het Station

#Amsterdam

De week erop reis ik opnieuw af naar Amsterdam. De dagen ervoor was ik heel erg verkouden, zelfs zo dat ik wandelingen heb overgeslagen. Het was deze dagen ook nog eens heel koud en er stond veel wind en ik voelde me niet lekker. Maar deze dag gaat het weer redelijk. Ik breng vandaag een bezoek aan twee musea bij het Museumplein, het Diamant Museum en het Moco Museum. Op mijn andere website zijn veel foto’s van het Diamant Museum te zien. Na mijn bezoek aan het Diamant Museum steek ik de straat over naar het Moco Museum. Ik heb hier al een museumtip over geschreven en op mijn andere website zijn veel foto’s te zien. Dit zijn niet de meest bekende musea maar beide musea zijn het bezoeken meer dan waard, zeker het Moco Museum. Op het Museumplein is er volop bedrijvigheid bij de jaarlijkse ijsbaan die hier is neergezet net voor het IAmsterdam teken voor het Rijksmuseum. Mocht je eens iets anders willen rond het Museumplein dan alleen het Van Gogh Museum of Rijksmuseum dan zijn deze musea twee aanraders.

Het gaat deze dag redelijk, ’s avonds ben ik wel meer moe dan anders en ook de volgende dag ben ik meer moe dan normaal. Maar ook deze keer heb ik geen hoofdpijn, dat is positief. Op naar het volgende uitje.

Uitje naar Amsterdam in het kader van mijn therapie met het Museumplein, Diamant Museum en het Moco Museum met schilderijen van Bansky en Icy & Sot Uitje naar Amsterdam in het kader van mijn therapie met het Museumplein, Diamant Museum en het Moco Museum met schilderijen van Bansky en Icy & Sot

#Wandelen in Leiden

Deze keer niet naar Amsterdam maar naar Leiden, de andere kant op. Met de trein reis ik naar Leiden Centraal. Hier begint mijn stadswandeling. Ik loop via de Beestenmarkt langs de Singel, de Marekerk naar de Hartebrugkerk en de Burcht. Vanaf de Burcht heb ik een mooi uitzicht over Leiden. Vanaf de Burcht loop ik naar de Pieterskerk die ik bezoek en via de Rapenburg en het Japanmuseum Sieboldhuis loop ik moe maar voldaan terug naar het Centraal Station om per trein naar huis te reizen. Het weer was niet geweldig, het was koud en zwaarbewolkt. Het Japanmuseum Sieboldhuis valt tegen op het moment dat ik er ben, dit omdat ik alleen de benedenruimtes kan bezoeken vanwege de wisseling van tentoonstelling op de 2e en 3e etage van het museum. De route van deze wandeling en de foto’s staan op mijn andere website want deze route wil ik je niet onthouden.

Het gaat ook deze dag redelijk. Ik ben ’s avonds meer moe dan anders en ook de volgende dag ben ik meer moe dan normaal en ook heb ik de volgende weer eens hoofdpijn. Maar goed we gaan maar gewoon door en op naar het volgende uitje.

Uitje naar Leiden in het kader van mijn therapie. Dit is de Burcht, de Pieterskerk, het Japanmuseum Sieboldhuis en Molenmuseum de Valk. Uitje naar Leiden in het kader van mijn therapie. Dit is de Burcht, de Pieterskerk, het Japanmuseum Sieboldhuis en Molenmuseum de Valk

#Wandelen in Amsterdam Noord

De week erop maak ik een wandeling in Amsterdam Noord. Ik reis met het openbaar vervoer naar het Centraal Station. Achter het Centraal Station neem ik de gratis pont naar de overkant van het IJ, Amsterdam Noord. Hier maak ik een wandeling van ongeveer 7 kilometer die voert langs het IJ, de Pekbuurt, broedplaats De Ceuvel, naar het Papaverterrein waar ik Van Dijk en Ko bezoek en als laatste bezoek ik de NDSM werf, een plek waar ik in 2017 deelnam aan de Instameet 24H Noord. Nu bezoek ik ook de scheepsloods die me weer doet denken aan de gebouwen die je tijdens een instawalk/instameet bezoekt, industrieel erfgoed. Ook de street art is hier geweldig. Het weer is fantastisch. Ik kom later nog een keer terug op deze wandeling, want deze route wil ik je niet onthouden. Op mijn andere website staan de foto’s gepubliceerd.

Ikzelf voel me niet fantastisch, op de terugreis en ook ’s avonds thuis niet en ook een dag later niet. Ik heb dan veel last van mijn benen die heel moe aanvoelen en ook de rest van mijn lichaam gilt moe, moe, moe. Ik bouw dan ook een rustdag in en maak geen dagelijkse wandelingen. Mijn lichaam moet eerst tot rust komen. Het was even te veel.

Uitje naar Amsterdam Noord in het kader van mijn therapie. Dit is de Pekbuurt, de Ceuvel, Dijk en Ko en street art op de NSDM werf Uitje naar Amsterdam Noord in het kader van mijn therapie. Dit is de Pekbuurt, de Ceuvel, Van Dijk en Ko en street art op de NDSM werf

#Haarlem

Met mijn laatste gratis buskaartje reis ik opnieuw af naar Haarlem. Vorige keer wilde ik het Corrie ten Boomhuis aan de Barteljorisstraat bezoeken, maar omdat ik niet had gereserveerd en het op het moment dat ik daar was, heel druk was met wachtende mensen voor de rondleiding, heb ik deze bezichtiging toen overgeslagen. Nu is het een stuk rustiger. Met een groepje van 8 mensen krijg ik een rondleiding door het huis midden in het centrum van Haarlem waar tijdens de Tweede Wereldoorlog onderduikers hebben gewoond. Ik kom hier nog een keer op terug. Na deze indrukwekkende rondleiding loop ik via de Grote Markt naar de Gierstraat, waar ik een kort bezoek breng aan Apotheek van der Pigge. Op Facebook heb ik foto’s gezien van Eef & Co, een winkel met de kwaliteit van vroeger, zoals Oud Hollandsche snoepgoed, emaille voorwerpen en veel schoonmaakartikelen die vroeger heel gewoon waren. Ik vind het een fantastische winkel. Ik loop door naar Museum Haarlem waar ik de tentoonstelling ‘Simon De Heer’ van een Bloemendaalse kunstschilder bezoek en ook meer leer over de geschiedenis van Haarlem. Voor ik weer in de bus stap zoef ik met de roltrappen naar de bovenste etage van de Hudson’s Bay in het centrum om vanaf het terras van het restaurant een paar foto’s van het uitzicht te nemen.

Het gaat deze dag redelijk, ’s avonds ben ik wel heel moe. Ook de volgende dag ben ik meer moe dan normaal. Mijn rustdag voor het wandelen houd ik dan ook op deze dag.

Uitje naar Haarlem in het kader van mijn therapie met Apotheek van der Pigge, Eef & Co (beide aan de Gierstraat), de tentoonstelling Simon de Heer in Museum Haarlem en uitzicht over de St. Bavokerk vanaf het terras van de Hudson's Bay. Uitje naar Haarlem in het kader van mijn therapie met Apotheek van der Pigge, Eef & Co (beide aan de Gierstraat), de tentoonstelling Simon de Heer in Museum Haarlem en uitzicht over de St. Bavokerk vanaf het terras van de Hudson’s Bay

#Groningen

Aan het eind van deze twee maanden verblijf ik in Groningen waar mijn roots liggen. Op een kille dag maak ik een wandeling door de stad Groningen en bezoek ik twee musea: het GRID Grafisch Museum Groningen en het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Ook loop ik door de Prinsentuin, langs de Noorderhaven en omdat de bus net voor mijn neus wegrijdt en ik een half uur moet wachten op de volgende bus neem ik een kijkje in het mooie station van Groningen. Foto’s maken kan nog net, want het wordt al weer donker. Er staan nog meer bezienswaardigheden in deze schitterende stad op mijn lijstje, zoals het beklimmen van de ‘Olle Grieze’ (Martinitoren) en een bezoek aan het Gronings Museum, maar daar heb ik deze dag geen tijd meer voor.

Het gaat deze dag redelijk, ’s avonds ben ik wel heel moe. Ook nu ben ik de volgende dag meer moe dan anders en heb ik weer eens hoofdpijn, maar het was me waard.

Uitje naar Groningen in het kader van mijn therapie met het GRID Grafisch Museum Groningen, de Noorderhaven, het Noordelijk Scheepvaartmuseum en het Station van Groningen. Uitje naar Groningen in het kader van mijn therapie met het GRID Grafisch Museum Groningen, de Noorderhaven, het Noordelijk Scheepvaartmuseum en het Station van Groningen.

Hoe gaat het deze maanden?

Het gaat deze maanden redelijk. Ik merk dat ik wat minder vermoeid ben en ik heb meestal geen moeite met het uur wandelen per keer en dat 2x per dag. Wel heb ik weer een dipmoment, net op het moment dat ik denk dat het weer iets beter gaat, heb ik weer een paar weken dat ik ontzettend moe ben en ontzettend veel hoofdpijn heb. Dan merk ik dat ik er nog niet ben. Het zoeken naar (vrijwilligers)werk zet ik, omdat ik me niet goed voel, even on hold. Mijn uitjes blijf ik wel doen net als het 2x per dag wandelen, mits het weer het toelaat. Ik loop niet voor mijn lol in de stromende regen met striemende wind. De uitjes gaan wisselend, het ene uitje gaat beter dan het andere uitje. Net op het moment dat je denkt, het gaat goed, valt het de volgende keer weer ontzettend tegen, zoals mijn wandeling door Amsterdam Noord. Zo frustrerend. Maar we blijven positief en ik blijf denken aan mijn doelen: reizen en werken en aan mijn helpende gedachte:

Ik ben sterker dan mijn vermoeidheid

Ik ben benieuwd wat de volgende maand gaat brengen. Blijf het volgen.

Meer lezen over chronische vermoeidheid

Mocht je vragen hebben, laat het me dan weten via onderstaand reactieformulier.

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

Bewaar op Pinterest

Al jaren lijd ik aan Chronische vermoeidheid/CVS/ME. Ik volg de cognitieve gedragstherapie. Meer over deze fase van mijn therapie lees je hier. Lees je mee? #me #cvs #chronischevermoeidheid #chronischvermoeidheidssyndroom #cognitievegedragstherapie #jtravel #jtravelblog