Op naar de volgende fase van de cognitieve gedragstherapie

Op naar de volgende fase: opbouwen

 

Oef, wat waren die eerste twee weken zwaar nadat ik aan het eind van de eerste twee maanden cognitieve gedragstherapie mijn bioritme opnieuw moest resetten.
Zoals ik in de vorige blog al vertelde, is mijn bioritme opnieuw gereset. Het is maar een half uur eerder opstaan, maar de dagen duurden in die eerste twee weken in ene wel heel erg lang. Het is maar een half uur, maar ik was die twee weken zo moe dat er niet veel uit mijn handen kwam. Ik wilde veel meer dan ik op dat moment kon. Ik voelde me totaal niet oké. Daarna gaat het gelukkig weer de goede kant op.

 

Tussendoor

Tussen de twee therapiesessies in, heb ik een uitje gemaakt waar ik geen last van heb gehad van extreme vermoeidheid, dit vertelt me dat ik op de goede weg ben.
Ook het slapen en het om 08.15 uur opstaan gaan na twee slechte weken weer goed.

 

Eind van de maand

Ik ga aan het eind van deze maand over naar de volgende fase van de cognitieve gedragstherapie, de opbouw fase. Ik kies hiervoor wandelen. Dit verschilt per deelnemer aan deze therapie. Het heeft te maken met de doelen die je gesteld hebt. Ik heb o.a. als doel dat ik weer lange wandelingen / fietstochten kan maken. Dit is iets wat ik nu wel doe, maar ik heb daarna een dag en soms zelfs 2 dagen nodig om weer redelijk te functioneren. Het doel is om deze hoge toppen en diepe dalen tot een iets gelijkmatiger patroon te laten worden met minder hoge pieken en minder diepe dalen.

 

Tweede fase

De tweede fase, die aan het eind van deze derde maand therapie start is de geleidelijke opbouw. In mijn geval bestaat dit dus uit wandelen.
De afspraak is dat ik de eerste dag begin met 2x per dag 8 minuten wandelen. Dit wordt per dag opgebouwd met 1 minuut extra gedurende 5 dagen per week en één dag per week hetzelfde aantal minuten als de dag ervoor. Dit om vast te houden met wat ik heb. De laatste dag van de week is een rustdag. Ik besluit in eerste instantie om mijn rustdag op zondag te plannen. Dit  verander ik in de vrijdag omdat ik op vrijdag de therapiesessies volg. Het wordt anders wel erg veel op een dag èn therapie met reistijd en 2x wandelen. Deze wandelingen worden per week elke keer langer.

 

Principe

Het principe van deze geleidelijke opbouw is dat ik start op een niveau dat haalbaar is en vanuit daar wordt er stap voor stap opgebouwd, uiteindelijk is het doel om elke dag 2x per dag een wandeling van een uur te kunnen maken. Een ander principe is dat je moet doen wat je je voorneemt, dat betekent ook wandelen als het bijvoorbeeld regent of als ik me slecht voel. Ik moet vasthouden met wat ik heb aan winst. Als het slecht gaat is het niet de bedoeling om minder minuten te gaan wandelen.

 

Afspraken

Ik begin vanaf de dag na de therapie met 2 x 8 minuten lopen, ’s ochtends en ’s avonds na het eten. Vrijdag wordt mijn rustdag en dinsdag is de dag dat ik net zo lang wandel als de voorgaande dag. Het doel is uiteindelijk om 2 x 60 minuten te lopen. Tijdens deze wandelingen is het niet bedoeling om andere dingen te doen. Andere dingen zijn bijvoorbeeld fotograferen, telefoneren of boodschappen doen. Ik moet bijhouden hoe laat en welke dag ik hoeveel gelopen heb.

Thuis gekomen maak ik een schema en het blijkt dat als ik op die 2 x 60 minuten per dag ben, we 2,5 maand verder zijn.

Aan het eind van deze maand heb ik een opbouw tot 10 minuten per wandeling. Dit komt omdat de laatste therapiesessie bijna aan het eind van de maand gepland is.

 

Meer lezen over chronische vermoeidheid:

 

Mocht je vragen hebben, laat het me dan weten via onderstaand reactieformulier.

 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest.

 

Meer over dit onderwerp

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over JTravelBlog

Welkom op de website van JTravelBlog. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravelBlog. Het gezicht achter JTravelBlog
Ik neem je mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef je reisinspiratie en handige reistips.                   Lees meer –>

Social media

Boek je vlucht

Boek je overnachting(en)



Booking.com

Heb je nog iets nodig?

Miljoenen artikelen

Bestel je reisgids

Lid van

Bloggers Noord Nederland