Je rechten bij vertraging of annulering van een vlucht

De woestijn vanuit het vliegtuig op weg naar Zuid-Afrika

 

Iedereen heeft de afgelopen tijd de chaos op luchthaven Schiphol gezien of zelf ervaren. Passagiers die hun vluchten misten of vluchten die plotseling geannuleerd werden. De reden was een personeelstekort en drukte vanwege de vakanties. Dit leidde tot lange rijen bij de incheckbalies en paspoortcontroles en lange wachttijden bij de bagagebanden en het regende annuleringen. In deze blog heb ik je rechten bij vertraging of annulering van een vlucht op een rijtje gezet.

Het zal je gebeuren, je gaat na een jaar hard werken eindelijk weer eens op vakantie en komt in de chaos op een luchthaven terecht. Je mist je vlucht of je vlucht is geannuleerd of heel erg vertraagd waardoor je een evt. aansluiting gaat missen. Weet dan dat je aanspraak kunt maken op een vergoeding. Vluchtproblemen kunnen door verschillende oorzaken zijn ontstaan, zoals drukte, slecht weer, een staking, een storing of problemen met bagage afhandeling. Weet jij je rechten bij vertraging of annulering van een vlucht? Lees snel verder want het kan iedereen overkomen.

 

Je rechten bij vertraging of annulering van een vlucht

In Verordening 261/2004 heeft de Europese Unie vastgesteld dat passagiers recht hebben op een vergoeding voor het ongemak bij een vertraging van meer dan drie uur. En niet alleen bij een vertraging maar ook als je vlucht geannuleerd is, omgeboekt is, je geweigerd wordt bij het instappen of je mist een aansluiting kun je aanspraak maken op financiële compensatie. De EU-verordening 261/2004 geldt voor zowel vluchten binnen de Europese Unie als voor alle vluchten die vertrekken vanuit de Europese Unie naar een land buiten de Europese Unie en voor alle vluchten die aankomen in een lidstaat van de Europese Unie en uitgevoerd worden door een Europese luchtvaartmaatschappij.

Naast de Europese Verordening (EG) 261/2004 is het Verdrag van Montreal belangrijk. Het verdrag waarborgt de aansprakelijkheid van een luchtvaartmaatschappij wanneer is schade is opgelopen schade door passagiers.

Word je geweigerd bij het instappen (instapweigering), zorg ervoor dat je kunt aantonen dat je op tijd op de luchthaven aanwezig was. Dit kan door middel van een geprinte instapkaart (boarding pass). Bewaar deze dus goed.

Nederland vanuit het vliegtuig

 

De hoogte van de vergoeding die je kunt krijgen bij vertraging, geannuleerde vlucht of overboeking

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de vlucht en de duur van het oponthoud. De regels zijn:

De bestemming ligt binnen de Europese Unie:

  • voor vluchten tot 1500 kilometer en een vertraging van minstens 3 uur: € 250,–.
  • voor vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer en een vertraging van meer dan 3 uur: € 400,–.

De bestemming ligt buiten de Europese Unie:

  • voor vluchten tot 1500 kilometer en een vertraging van minstens 3 uur: € 250,–.
  • voor vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer en een vertraging van minstens 3 uur: € 400,–.
  • voor vluchten langer dan 3500 kilometer en een vertraging tussen drie en vier uur: € 300,-.
  • de maximale vergoeding van € 600,–  wordt betaald bij vluchten langer dan 3500 kilometer en een vertraging langer dan vier uur.

De vergoedingen zijn niet afhankelijk van de prijs van je vliegticket. Vloog je met een prijsvechter voor een paar tientjes en heb je 3,5 uur zitten wachten, ook dan heb je recht op € 250,– compensatie. Luchtvaartmaatschappijen mogen de compensatie halveren als er een alternatieve vlucht is aangeboden, mits de aankomsttijd niet te veel afwijkt van de vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht.

Je hebt geen recht op een vergoeding als je met meer dan 3 uur vertraging bent vertrokken, maar een deel van de vertraging onderweg wordt ingehaald waardoor je bij aankomst minder dan 3 uur vertraging hebt.

 

Afwijkende regels bij annulering van een vlucht

Er gelden afwijkende regels bij annulering van een vlucht:

  • je hebt geen recht op een vergoeding als je meer dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd.
  • als je tussen de 7 en 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd én meer dan 2 uur vroeger of 4 uur later dan gepland bent aangekomen (met je nieuwe vlucht). In dit geval heb je WEL recht op een vergoeding.
  • als je 7 dagen of minder voor vertrek bent geïnformeerd, dan heb je recht op een vergoeding als je (met je nieuwe vlucht) meer dan 1 uur eerder dan gepland bent vertrokken of meer dan 3 uur later bent aangekomen.

Vanuit het vliegtuig op weg naar Vietnam

 

Geen vergoeding bij buitengewone omstandigheden/overmacht

Het kan zijn dat je geen vergoeding krijgt bijv. door buitengewone omstandigheden/overmacht. De luchtvaartmaatschappij heeft in dit geval geen invloed op de vertraging. De luchtvaartmaatschappij kan hier niets aan doen. In dat geval hoeven ze ook niet te betalen. Voorbeelden van buitengewone omstandigheden/overmacht zijn:

  • slechte weersomstandigheden: als je vlucht vertraging oploopt bijvoorbeeld mist, dan heb je GEEN recht op een vergoeding. Het probleem van slechte weersomstandigheden kan ook op de aankomstluchthaven liggen.
  • stakingen van derden (luchtverkeersleiding, beveiliging of bagage afhandelaren). Bij staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij, zoals piloten of cabinepersoneel, dan heb je WEL recht op een vergoeding.
  • terreur dreiging: bij terrorisme heb je GEEN recht op een vergoeding als je vlucht hierdoor geannuleerd wordt.
  • een noodlanding: als je vliegtuig een noodlanding moet maken en je hierdoor later op je bestemming aankomt, heb je GEEN recht op een vergoeding.
  • blikseminslag.
  • ‘Bird strike’/vogelaanvaring.
  • medische noodgevallen.

Bij buitengewone omstandigheden/overmacht heb je wel recht op verzorging. Heb je meer dan 2 uur vertraging, dan heb je recht op eten, drinken en eventueel een hotelkamer. De luchtvaartmaatschappij moet je deze hotelkamer aanbieden, net als het vervoer van en naar het hotel. Het recht op verzorging valt onder het Verdrag van Montreal.

Het spreekt ook vanzelf dat als je zelf te laat arriveert op een luchthaven, dat je dan geen recht op een vergoeding hebt.

 

Geen overmacht = wel recht op vergoeding

Technische problemen en stakingen van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij vallen NIET onder overmacht.

Technische problemen met een vliegtuig die gemaakt moeten worden voordat het vliegtuig mag vertrekken vallen volgens het Europese Hof van Justitie niet onder overmacht. Luchtvaartmaatschappijen beroepen zich hier wel bijna altijd op.

Ook stakingen van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij worden door de Nederlandse rechter ook niet gezien als overmacht.

 

Bij een staking van het eigen personeel van een luchtvaartmaatschappij of technische problemen aan een vliegtuig heb je als passagier recht op een vergoeding.

 

Wat moet je doen om een vergoeding te krijgen als je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is?

Zoals gezegd zijn een vluchtvertraging, een geannuleerde vlucht of een overboekte vlucht reden om een vergoeding te krijgen maar je moet er wel zelf iets voor doen. Veel luchtvaartmaatschappijen doen moeilijk als het om het uitbetalen van de vergoeding gaat waar je recht op hebt. Er zijn verschillende organisaties die je bij kunnen staan en je veel werk uit handen kunnen nemen om je claim in te dienen en de vergoeding waar je recht op hebt op je bankrekening te ontvangen. Een voorbeeld hiervan is EUclaim.

Op de website van EUclaim kun je makkelijk nagaan of je recht hebt op een vergoeding.

Italië vanuit het vliegtuig op weg naar Zuid-Afrika

 

De luchtvaartmaatschappij kan niet verantwoordelijk worden gesteld als je je vlucht gemist hebt omdat je nog in de rij stond voor de douane. Helaas kun je geen vergoeding claimen. De luchtvaartmaatschappijen zijn momenteel niet verantwoordelijk voor de situatie op de luchthaven, ook niet bij aanhoudende problemen. Er zijn wel luchtvaartmaatschappijen die coulant met de huidige situatie omgaan, en alsnog compensatie aanbieden voor de gemiste vlucht door de lange wachtrijen op Schiphol.

Er zijn wel mogelijkheden om toch een vergoeding te krijgen. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, neem dan contact op met je verzekeraar. De verzekeraar kan een claim neerleggen bij Schiphol. Je moet wel kunnen aantonen dat het missen van de vlucht niet je eigen schuld was. Was je wel ruim op tijd op Schiphol? Je rechtsbijstandverzekeraar kan je hierbij wellicht verder helpen.

Helaas kan je reisverzekering of annuleringsverzekering in deze situatie helaas niets voor je betekenen. Er is namelijk geen sprake van vertraging waardoor je een of meerdere reisdagen mist. De vliegtuigen vertrekken gewoon op tijd.

 

Vergoeding claimen

Er zijn een aantal manieren om je vergoeding te claimen.

 

Claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij

Je kunt zelf een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Het claimen is helaas nog niet eenvoudig, omdat luchtvaartmaatschappijen liever geen vergoedingen uitbetalen ook al heb je er recht op. Maar ik raad het wel altijd aan om eerst zelf een brief te sturen.

In deze brief naar de luchtvaartmaatschappij verwijs je naar EU Verordening 261/2004 en geef je de genodigde details over je vlucht en vertraging.

Je vindt op de website van het Europees Consumenten Centrum (ECC) een goede voorbeeldbrief die je kunt downloaden om naar de luchtvaartmaatschappij te sturen. Voeg bonnetjes, boekingsbevestiging en bewijsstukken bij. Je moet bewijzen hoeveel vertraging je precies had, dat kan onder andere via de website van Flight Stats.

Daarna moet je vaak een paar weken of meer wachten op antwoord van de luchtvaartmaatschappij. Laat je niet afschepen met een voucher als je recht hebt op meer. Houdt voet bij stuk en ga niet zomaar akkoord met een voucher.

 

Tussenpersoon

Je kunt het werk ook uit handen geven. Een betrouwbare partij hiervoor is EUclaim. EUclaim werkt op basis van no cure no pay. Dit houdt in dat als je geen vergoeding ontvangt, je EUclaim ook niet hoeft te betalen. Je loopt geen financieel risico. EUclaim helpt al 10 jaar gedupeerde passagiers. Zij nemen al het werk voor je uit handen en zorgen ervoor dat je krijgt waar je recht op hebt.

Het scheelt je veel tijd als je al het werk uit handen geeft. Je hoeft alleen alle benodigde documenten te uploaden en EUclaim zorgt ervoor dat de claim wordt ingediend bij de luchtvaartmaatschappij. Via de tussenpersoon hoor je hoe het met de claim is afgelopen. Met een tussenpersoon als EUclaim (en er zijn meerdere) heb je meer kans op succes bij het indienen van een claim. Deze tussenpersonen hebben juridische afdeling met een heel hoog slagingspercentage. Handig als je een ingewikkelde casus aanbiedt en je zelf niet dat juridische pad wilt bewandelen.

Als je claim door de luchtvaartmaatschappij wordt goedgekeurd, dan betaal je EUclaim een succesfee van 29% en € 33,– dossierkosten (inclusief BTW) per persoon.

 

Tenslotte

Over de vergoedingen in de meivakantie en de chaos op Schiphol is nog niets bekend omdat de verschillende organisaties naar elkaar wijzen. EUclaim zegt dat KLM zich beroept op overmacht en dat passagiers dus geen extra compensatie hoeven te verwachten omdat de passagiers worden omgeboekt en KLM zich beroept op de veiligheid. KLM zegt dat opdracht van Schiphol hebben gekregen om vluchten te annuleren omdat de luchthaven zegt dat de veiligheid in het geding is. Maar KLM zegt dat dit verhaal niet klopt en roept passagiers op om rechtstreeks contact met KLM op te nemen en een claim voor compensatie direct bij de KLM in te dienen. De Autoriteit Consument en Markt zegt dat je voor schadevergoedingen bij je luchtvaartmaatschappij moet zijn.

KLM toestel op Schiphol

 

Zo wijst ieder naar elkaar en is het voor de gedupeerden niet duidelijk waar ze moeten zijn. Gelukkig is er dan een organisatie als EUclaim die al het werk uit handen neemt.

 

Heb jij wel eens vergoeding bij vertraging of annulering van je vlucht aangevraagd? Zo ja, heb je dit rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij ingediend of heb je een tussenpersoon ingeschakeld? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat het me in een reactie weten.

 

Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.

 

Meer lezen

 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

 

Bewaar op Pinterest

Weet jij welke rechten je hebt als je vlucht vertraagd of geannuleerd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #annulering #vertraging #vluchtvertraging #vluchtannulering #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog Weet jij welke rechten je hebt als je vlucht vertraagd of geannuleerd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #annulering #vertraging #vluchtvertraging #vluchtannulering #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog Weet jij welke rechten je hebt als je vlucht vertraagd of geannuleerd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #annulering #vertraging #vluchtvertraging #vluchtannulering #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog

Weet jij welke rechten je hebt als je vlucht vertraagd of geannuleerd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #annulering #vertraging #vluchtvertraging #vluchtannulering #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog Weet jij welke rechten je hebt als je vlucht vertraagd of geannuleerd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #annulering #vertraging #vluchtvertraging #vluchtannulering #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog Weet jij welke rechten je hebt als je vlucht vertraagd of geannuleerd is? In deze blog heb ik je rechten en alles over vergoedingen op een rijtje gezet. #annulering #vertraging #vluchtvertraging #vluchtannulering #vliegen #reistip #reizen #jtravel #jtravelblog

Meer over dit onderwerp

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over JTravelBlog

Welkom op de website van JTravelBlog. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de websites JTravelBlog en JTravel.Het gezicht achter JTravelBlog.

Zoeken

Abonneer je op de nieuwsbrieven van JTravelBlog

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven voor de nieuwsbrieven van JTravelBlog. Je ontvangt een e-mail als er een nieuwe blog verschijnt.

Sociale media

Twitter
Visit Us
Follow Me
Instagram
Follow by Email
RSS

Corona

Vanwege het coronavirus is op dit moment niet alle informatie op JTravel.nl en JTravelBlog.nl actueel. Voor de horeca, musea en andere toeristische attracties moeten de entreekaarten online besteld worden. Je kunt via de links in de artikelen de entreekaarten bestellen. Bekijk voor vertrek altijd de officiële website voor actuele informatie.

I.v.m. het heersende coronavirus heb ik op mijn deze website meerdere blogs geplaatst die voor jou belangrijk kunnen zijn. Blijf gezond en houd je aan de maatregelen van de Rijksoverheid.

Foto’s van JTravelBlog bij Werkaandemuur.nl

Mijn foto’s zijn vanaf nu te koop op allerlei materialen in mijn shop bij WerkaandeMuur.nl of op Mijn foto’s bij Werkaandemuur.nl.

PS: Omdat ik sinds het najaar van 2021 werk met de Sony RX10IV en deze camera helaas niet voldoet aan de technische eisen van Werk aan de Muur kan ik geen nieuw werk in mijn webshop laden.

Aanbiedingen

Heb je de wekelijkse aanbiedingen van JTravelBlog al eens bekeken?

Aanbiedingen van JTravelBlog.nl

Boek een vlucht

Skyscanner

Boek je hotel



Booking.com

Boek je Natuurhuisje

Boek hier je Natuurhuisje

Heb je nog iets nodig?

Bol.com

Bestel je reisgids

Bestel je digitale reisgids