Wandeling rond Nijkerk : een afwisselend hoevenlandschap

Kasteel Salentein

Deze blog gaat over een wandeling die ik recent maakte. Dit was een wandeling rond Nijkerk : een afwisselend hoevenlandschap. Deze wandeling heb ik gevonden op de website van de ANWB. De route van 11 kilometer en de routekaart heb ik uitgeprint en met deze papieren in de hand ga ik op pad. Ik neem je mee met deze wandeling en leg je uit wat een hoevenlandschap is.

Met mijn seizoensretour 2019 van de NS, die ik voor 30 juni op zaterdag of zondag moet gebruiken, reis ik af naar Nijkerk. De treinreis gaat voorspoedig. In Amersfoort is er geen aansluiting met de stoptrein naar Zwolle waardoor ik meer dan 20 minuten moet wachten. In een kwartier ben ik in Nijkerk. Bij het station van Nijkerk begint mijn wandeling door een afwisselend hoevenlandschap.

Het is warm deze één na laatste zaterdag van juni. Ik heb voldoende water bij me. Iets wat achteraf goed is, want ik ben weinig horecagelegenheden tegengekomen en ook watertappunten heb ik onderweg niet gezien.

De Gelderse Vallei

Deze wandeling van 11 kilometer rond Nijkerk gaat door het noordelijke deel van de Gelderse Vallei. Dit is een landelijk gebied dat er een paar eeuwen terug in grote lijnen vrijwel hetzelfde uitzag als nu. Het land, dat hier bestaat uit akkers, weilanden en bosjes met her en der een verspreid liggende boerderij. Dit wordt het hoevenlandschap genoemd. Ten oosten van Nijkerk werden door grootgrondbezitters parkbossen en buitenplaatsen met landhuizen aangelegd. Onderweg ben ik heel veel van deze boerderijen gepasseerd. Onderstaand is er één van.

Boerderij onderweg

Wat is een hoevenlandschap

Een hoevenlandschap is een kleinschalig landschap met  bochtige wegen en onregelmatig gevormde perceelsgrenzen. Andere kenmerken van een hoevenlandschap zijn: de verspreid liggende hooggelegen essen (bouwlanden) met daarlangs steilranden en tussen de essen liggen laaggelegen weilanden, een dicht netwerk van houtsingels, houtwallen en loofhoutbosjes, de bebouwing ligt verspreid en bestaat uit boerderijen en de statige scholtenboerderijen en de dooradering van het landschap met voor een deel natuurlijke laaglandbeken. Rond Nijkerk ligt het hoevenlandschap aan de oostkant van het dorp.

Lees meer over het hoevenlandschap rond Nijkerk

Nijkerk uit

Vanaf het station van Nijkerk aan de centrumzijde sla ik rechtsaf een doodlopende weg in en rechtsaf een fietspad op. Dit is de Havenlijn. Dit is een saai stukje om Nijkerk uit te komen. De weg loopt langs het spoor en aan de andere kant zijn bedrijven gevestigd. Veel is er ook nog niet te zien. Ik steek de klinkerweg over en volg het fietspad Havenlijn nog verder.

Aan het eind van dit fietspad gaat de route rechtsaf en moet ik weer een fietspad volgen, de Vetkamp, dit keer. Dit is een fietspad langs de grote weg. Bij de tweede rotonde, bij verkeersbord Y-6078, sla ik linksaf, de Berencamperweg op. Ook nu loop ik op het fietspad langs een drukke weg aan de rand van Nijkerk. Na ongeveer 400 meter (bij de bushaltes) steek ik de weg over om de brug aan de overkant over te steken en sla meteen rechtsaf, de Hemmelerweg op. Ik ben Nijkerk uit.

De Hemmelerweg net buiten Nijkerk

Aan het einde klinkerweg sla ik linksaf en loop weer op een fietspad langs de drukke verkeersweg. Dit stukje langs de Hemmelerweg zou je kunnen overslaan door bij de rotonde rechtdoor te lopen over het fietspad langs de Nijkerkerstraat. Ik zou het niet doen, want de Hemmelerweg is een leuk stukje. Lopen langs de grote weg is saai.

Voor mij ligt Kasteel Salentein.

Kasteel Salentein

Ik ben nieuwsgierig en loop het hek binnen om een paar foto’s van het kasteel te maken. Verderop bij de vijver is een fotoshoot met een bruidspaar gaande. Het kasteel zelf kan ik niet in omdat hier de bruiloft wordt gehouden. In het kasteel is een restaurant gevestigd en volgens mij is het kasteel verder niet in gebruik om te bekijken.

Volgens de beschrijving was dit in de 16e eeuw een boerenhoeve. Dit is nog te zien aan de schuren en aan de achter Kasteel Salentein gelegen boerderij. Nu is Kasteel Salentein een luxueus restaurant. De eigenaren hebben de hofstede gerestaureerd en het landgoed aangeplant met bossen. De hoektorens zijn in 1906 geplaatst. Deze geven het gebouw met de kantelen de indruk van een bescheiden kasteel.

Voor het kasteel ligt een mooie vijver met fontein en waterlelies.

Tussen Kasteel Salentein en Landgoed Oldenaller

Vanaf het kasteel loop ik door naar de kruising met de picknickbank en sla hier linksaf, de Snijderssteeg in. Vanaf hier volg je de wit-rode markering van het Zuiderzeepad (LAW 8). Dit is een grintweg en deze grintweg loop ik helemaal uit. Aan het eind van dit grindpad gaat de route naar links, de Schremmersteeg in. Ik moet de bocht naar rechts volgen.

Bij de Schremmersteeg

Op de Y-splitsing bij de boerderij met het jaartal 1887 op de gevel houd ik rechts aan en loop de Diermenseweg op. Het begin van deze weg is een saai stuk in deze route. Ik heb geen idee of dit anders kan, denk het niet, want ik zie geen bossen en in de verte loopt de snelweg A28. De weg is ongeveer 2 kilometer lang.

Zo kapot en toch nog leven, boom aan de Diermenseweg

Het laatste stuk is minder saai, want ik loop weer in de bossen. Huisnummer 3 aan de rechterkant is boerderij Aller met schaapskooi. Deze schaapskooi is gerestaureerd. Ik zie geen schapen, ook niet in het veld. Voorbij deze boerderij sla ik linksaf. Dit is Landgoed Oldenaller. Via het slingerende klinkerpad loop ik door het park rondom het kasteel.

Landgoed Oldenaller

Het kasteel zelf is niet te bezoeken. De route gaat verder voor de vijver. Hier staat een paaltje met pijlen die je makkelijk over het hoofd ziet als je gefocust bent op het kasteel. Bij dit paaltje sla ik rechtsaf, langs de markeringspaaltjes het bospad in. Kasteel Oldenaller heb ik aan mijn linkerhand.

Op de viersprong na bruggetje loop ik  rechtdoor en bij de toegangsbrug tot het kasteel sla ik rechtsom (180˚) de klinkerweg op met naastgelegen schelpenpad (wit-rode markering). Ik loop een rondje om het kasteel heen. Het is een mooi park met een mooi landschap.

Kasteeel Oldenaller

In de 17e eeuw werd Kasteel Oldenaller gebouwd door Jacob van Campen. Hij was ook de bouwmeester van het Koninklijk Paleis op de Dam. Kasteel Oldenaller is een vierkant gebouw met aan twee zijden uitspringende middengedeelten. Rond 1850 werd het park rond het kasteel door de bekende landschapsarchitect Zocher. Het park is in de Engelse landschapsstijl aangelegd met slingerende paadjes, vijvers en romantische doorkijkjes. Zocher is ook bekend van het Vondelpark in Amsterdam en de tuin van Kasteel Keukenhof in Lisse.

Lees meer: Kasteel Keukenhof

Landgoed Oldenaller is in bezit van Natuurmonumenten.

Door de bossen

Na dit rondje op Landgoed Oldenaller ben ik terug bij de grote weg, de Nijkerkerstraat. Deze steek ik recht over en loop verder langs het bordje Oldenaller over zandweg met daarnaast schelpenpad. Ik moet een stukje rechtdoor lopen om bij het eerste pad rechtsaf over een dammetje langs opnieuw een bordje Oldenaller te gaan. Een dam vind ik een groot woord. Aan het begin van het pad is een bruggetje, maar die moet ik dus niet nemen. Het stuk na de ‘dam’ is een graspad dat later overgaat in een zandpad. Het pad slingert door het bos. Het is hier heerlijk rustig.

Landgoed Oldenaller

De route geeft aan dat ik vijfmaal een bruggetje moet oversteken en afslagen moet negeren. Ook het woord bruggetje is een groot woord, want het blijken houten vlonders te zijn die als brug dienen over een paar beekjes. Hier aan de kant groeien veel varens.De vijf bruggetjes

Aan het eind van het pad sla ik linksaf, de klinkerweg op.

Ik steek het spoor over en sla meteen rechtsaf de doodlopende Hogesteeg in.

Spoorwegovergang

Op splitsing sla ik rechtsaf, een zandweg met een fietspad langs het spoor. Dit is de Tintelersteeg. De weg loopt direct langs het spoor en langs het boerenland.

Tintelersteeg

Na een bruggetje, die ik bijna over het hoofd zie, gaat het zandpad over in een asfaltweg en buigt de weg van het spoor af. Als je het bruggetje mist, is er geen man over boord want je kunt geen andere kant op.

De weg gaat later over in een weg en daarlangs een fietspad op een aarden wal. Het is maar goed dat dit fietspad hier apart ligt van de weg, want op een gegeven moment komen me hier een paar quads o.i.d. met ontzettende herrie en benzinedampen voorbij sjezen. Ze hebben totaal geen oog voor de mooie omgeving die ze met die benzinedampen lekker aan het vervuilen zijn. Omdat het droog is, stuift het ook nog eens ontzettend.

Fietspad met aarden wal aan de Tintelersteeg

Laatste deel van de route

Aan het einde van de weg sla ik linksaf en meteen weer rechtsaf en vervolg de Tintelersteeg. Aan het einde weg sla ik rechtsaf de Deuverdenseweg in. Deze Deuverdenseweg gaat later over in de Spochthoornseweg. Dit is een saai stuk zonder beschutting langs de gewone weg waar ook landbouwverkeer, auto’s en fietsers gebruik van maken. Er is geen apart fiets-/voetpad. Oppassen dus.

Deuverdenseweg/Spochthoornseweg

Aan het einde van de weg loop ik linksaf de Wallersteeg in die ik uitloop tot aan de Bloemendaalseweg. Dit stuk gaat weer langs het spoor. Bij de Bloemendaalseweg sla ik rechtsaf en steek de spoorweg over. Ik ben weer in Nijkerk.

Ik blijf deze weg volgen en loop de bocht naar links en rechtdoor de Wallerstraat door. Bij het fietspad, die bestaat uit schelpen gaat de route linksaf, de Havenlijn, in. Dit is hetzelfde deel als 11 kilometer geleden. Ik loop langs het spoor naar het station van Nijkerk. Ik ben moe als ik hier aankom.

Bloemen die ik tegenkwam tijdens mijn wandeling rond Nijkerk

Mijn route

Punt van kritiek op deze route

Er worden op de website van de ANWB gastvrijpunten en uitjes langs de route weergegeven.

Kijkend op de op de website van de ANWB  getoonde kaart en de markeringen liggen deze allemaal ver uit de route en niet op de route. Café-Restaurant-Biljartcentrum Princesse (A op de kaart) en Museum Nijkerk (E op de kaart) liggen in Nijkerk zelf, deze punten zijn nog wel bereikbaar, maar liggen niet op de route.

Het Erkemederstrand (B op de kaart), Landal Heihaas (C op de kaart), de Huifkar (D op de kaart), Strand Nulde (F op de kaart) en Museumboerderij Mariahoeve (G op de kaart) liggen een ontzettend eind uit de route. Daar heb je een fiets of auto voor nodig om deze punten te bereiken. Dit noem ik geen gastvrijpunten langs de route en uitjes langs de route.

Terugreis

Ook mijn terugreis gaat voorspoedig. In Nijkerk wacht ik slechts 15 minuten op de trein. Na een treinreis van een kwartier ben ik in Amersfoort. Ook nu heb ik in Amersfoort geen aansluiting met de trein naar Schiphol waardoor ik meer dan 20 minuten moet wachten. Die tijd benut ik met het eten van een ijsje. Dat heb ik wel verdiend na deze wandeling. Mijn reis gaat geheel volgens de dienstregeling. Ik heb vandaag nergens problemen ondervonden.

Praktische informatie

• Naam route: Een afwisselend hoevenlandschap.
  • Afstand: 11 kilometer.
  • Waar: Rond Nijkerk in de provincie Gelderland.
  • Kenmerk: Wandeling door bossen, langs boerderijen, een kasteel en een landgoed.
  • Routebeschrijving: De route staat beschreven op de website van de ANWB, waar je de route en de kaart kunt downloaden en een versie kunt printen om mee te nemen.
  • GPS: 6.4628, 5.49329.
  • Start- en eindpunt: NS station Nijkerk.
  • Openbaar vervoer: de route en eindigt bij NS Station Nijkerk.
  • Horeca: onderweg zijn er een paar punten bij particulieren waar koffie/thee te koop is. Deze route loopt door het buitengebied. In Nijkerk zelf zijn voldoende horecagelegenheden. Neem zelf je drinken mee, want ook watertappunten ben ik onderweg niet tegengekomen.
  • Honden: mogen mee, mits aangelijnd.

Meer wandelen

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

Bewaar op Pinterest

Ik maakte een wandeling van 11 kilometer rondom Nijkerk. Dit is mijn route. Wandel je mee? #nijkerk #wandelen #kasteelsalentein #landgoedoldenaller #hiken Ik maakte een wandeling van 11 kilometer rondom Nijkerk. Dit is mijn route. Wandel je mee? #nijkerk #wandelen #kasteelsalentein #landgoedoldenaller #hiken