Westerborkpad etappe 16 : Station ’t Harde – Elburg – Station ’t Harde

De Kloostertuin in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad

Dit is mijn verslag van etappe 16 van het Westerborkpad van Station ’t Harde naar Elburg en terug naar Station ’t Harde over een afstand van 20 kilometer. Het Westerborkpad is een lange afstandswandeling van Amsterdam Centraal Station naar Kamp Westerbork in Drenthe. Het wandelen van de 30 etappes van het Westerborkpad is voor mij een lange termijnproject. Ik wandel etappe voor etappe.

Veel plezier bij het lezen van en het bekijken van de foto’s in deze blog over etappe 16 van het Westerborkpad.

Wat is het Westerborkpad?

Het Westerborkpad is een lange-afstandswandeling van 342 kilometer. Het Westerborkpad bestaat uit 30 etappes. De route begint bij Amsterdam Centraal Station en eindigt bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork in Drenthe. De wandelroute loopt zoveel mogelijk in de buurt van het spoor, want dat was de deportatieroute die veel slachtoffers van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog moesten volgen. De ondertitel van deze route is: Wandelen in het spoor van de Jodenvervolging. Het Westerborkpad is slechts één kant op gemarkeerd. De reden is dat mensen na hun deportatie veelal niet meer terugkwamen. Het is een route langs historische sporen en gedenkplaatsen.

De route van het Westerborkpad is gemarkeerd met wit-rode stickers, met daarin het logo van Kamp Westerbork. De markeringen zie je overal onderweg, vooral op verkeersborden, -palen, maar ook op brugleuningen of op een bankje. Er is vooral gemarkeerd op plekken waar je kunt twijfelen over de juiste route. Onderweg heb ik heel veel van deze stickers gezien. Je kunt ook nog de oude stickers tegenkomen, rood-blauw met het logo van Kamp Westerbork. Onderweg heb ik veel van deze oude stickers gezien, deels ook overgeplakt door de nieuwe stickers. Ook kwam ik dit keer stickers tegen van de route voor rolstoelers.

Markeringsteken van het Westerborkpad tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Markeringsteken van het Westerborkpad tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad

Ik volg het Lange-Afstand-Wandelpad (LAW) Westerborkpad aan de hand van markeringen onderweg en de route op de website van Wandelnet en sinds de 5e etappe ook via de GPS op mijn telefoon.

Meer over het Westerborkpad lees je in de blogs die al eerder op deze website zijn verschenen.

Westerborkpad etappe 16 : Station ’t Harde – Elburg – Station ’t Harde

’t Harde

Dit keer neem ik een bus eerder dan bij de andere etappes die starten op de Veluwe. Dit omdat ik nu anders reis, nl. via Zwolle naar ’t Harde en niet via Amersfoort. Omdat de overstap op Schiphol erg krap is, neem ik een bus eerder. Uiteindelijk heeft het me niet geholpen om een bus eerder te nemen, dit omdat ik amper de wijk waar ik woon uit was toen de elektrische bus stil viel. Na meer dan 5 minuten oponthoud en herstarten reden we verder maar wel met de angst dat de bus elk moment kon stilvallen. Iets wat ook bijna weer gebeurde en met een sukkeldrafje van 20 km per uur kwamen we aan in het centrum. Daar heeft iedereen de bus verlaten en zijn we overgestapt in de bus die 15 minuten later vertrok uit maar nu slechts 1 minuut achter deze bus reed. Ik zou mijn trein op Schiphol niet halen waarschijnlijk, tijd voor plan B. Overstappen op Hoofddorp Station en met de trein naar Schiphol en daar alsnog de intercity naar Zwolle nemen. Gelukkig heb ik alle aansluitingen gehaald. In Zwolle hoef ik dit keer niet te wachten en moet ik ook nog een stukje lopen naar het perron voor de trein naar ’t Harde. De treinreis van Zwolle naar ’t Harde is een korte rit.

In ’t Harde aangekomen loop ik het station uit richting het viaduct van snelweg A28. Daarachter ligt de Eperweg. Deze loop ik door tot aan de Eikenlaan. Ik loop een paar meter door omdat daar het monument voor Theodore Bachenheimer staat. Dit is een witte, houten davidster met bronzen plaquette. Aan de voet van het monument is een bloemperk aangelegd, omgeven door een laag bakstenen muurtje.

Oorlogsmonument voor Theodore Bachenheimer in 't Harde tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Oorlogsmonument voor Theodore Bachenheimer in ’t Harde

Ik loop terug en via de Eikenlaan kom ik uit op een rustig bospad en loop een heel eind rechtdoor.

Bospad tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Bospad

Op een gegeven moment is zie ik aan de linkerkant de bekende dr. Vogeltuinen. Dit stelt niet heel voor maar ik lees op het bordje dat er een herinrichting plaats vindt die in 2023 klaar moet zijn.

Tuin van Dr. A. Vogel tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Tuin van Dr. A. Vogel

In plaats van via het bospad te lopen loop ik over het terrein van dr. A. Vogel. Ik weet niet of het toegestaan is want ik lees op het bord dat het terrein niet toegankelijk is voor het publiek, maar ik kan er zo op en er zijn geen medewerkers, niets is afgezet. Ik blijf wel netjes langs de kant van de tuinen, parallel aan het bospad lopen. Aan het eind van de tuinen ben ik op de kruising met de klimop. Ik sla hier rechtsaf.

Kasteel Zwaluwenberg

Een stukje verderop ligt links Kasteel Zwaluwenberg. Kasteel Zwaluwenberg is een statig landhuis in particulier bezit. In het najaar van 1942 zaten hier de twee Joodse broertjes Nico en Loukie Israëls van 10 en 6 jaar ondergedoken. Ze werden in november 1942 tijdens een huiszoeking ontdekt en meegenomen naar de gevangenis in Zwolle. Ze werden vrijgelaten en weer gevang genomen. Ze kwamen terecht in de crèche tegenover de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam. Het verzet wist de jongens daar weg te krijgen. Ze hebben op verschillende adressen ondergedoken gezet. De broertjes overleefden de oorlog. Hun ouders overleefden de oorlog niet.

Het terrein is niet toegankelijk.

Kasteel Zwaluwenberg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Kasteel Zwaluwenberg

Op naar Elburg

Ik loop verder en kom uit bij een stenen brug.

Brug bij de Broekdijk tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Brug bij de Broekdijk

De Broekdijk wordt gesplitst door de drukke N309 die ik oversteek en via het onverharde pad vervolg ik mijn weg in de richting van Elburg. Vanaf de Broekdijk loop ik langs een doorgaande weg waar redelijk veel verkeer is naar Oostendorp. Ik zie hier niets dan een paar boerderijen aan de rand, want ik sla al direct linksaf, de Jukweg op. Hier begint het heel licht te miezeren maar dat is een paar minuten, denk niet de druppels de grond hebben geraakt want de straten en grond zijn niet nat. Aan het eind van de Jukweg, bij het bankje rust ik even uit en eet ik een krentenbol.

Bankje aan de Jukweg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Bankje aan de Jukweg

Ik sla hier rechtsaf, het onverharde Puttenerpad op dat een eindje doorkronkelt.

Puttenerpad tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Puttenerpad

Aan het eind voor de afrastering sla ik rechtsaf. Aan het eind van dit pad kom ik uit bij de grote weg. Ik steek de straat over en volg de borden bij de rotonde richting vesting Elburg. Over het stukje dat volgt is niets te vertellen. De weg leidt me rechtstreeks naar de ingang van de vesting Elburg.

Welkom in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Welkom in Elburg

Het is druk richting Elburg. Fietsers, scooters en auto’s vinden de weg naar dit leuke stadje, dat ik nog ken uit mijn jeugd. Ik heb met mijn ouders en broer vier jaar lang twee weken per jaar vakantie gevierd op een camping net buiten Epe. Met de gehuurde fietsen reden we elk jaar een keer naar Elburg. Toen was hier al druk omdat er in het zomerseizoen veel georganiseerd wordt.

Elburg

Direct bij binnenkomst weet ik waarom het zo druk is: er zingt een shantykoor en tijdens mijn wandeling zie ik op meerdere plekken shantykoren. Het is zo ik hoorde, korenfestival. Maar dat is alleen in het echte centrum want ik loop bij binnenkomst via de stadswal de Zuiderwalstraat is en daar is het heel rustig.

Agnietenklooster in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Agnietenklooster in Elburg

Elburg is oorspronkelijk een vissers- en handelsplaats. De Hanzestad lag aan de voormalige Zuiderzee waardoor Elburg leefde van visvangst en de handel. Nu is het toerisme een belangrijke drijfveer voor de economie van Elburg. De haven wordt vooral gebruikt als jachthaven en als museum. Verrassend is dat Elburg ondanks zijn bescheiden oppervlakte van 250 x 350 meter veel musea kent. Het stadje is een en al museum. De visserij, smederij en de Joodse geschiedenis staan centraal in de Elburger musea: Museum Elburg (Jufferenstraat 8), Nationaal Orgelmuseum (van Kinsbergenstraat 5), Museum Sjoel Elburg (Graaf Hendriksteeg 2), Bottermuseumwerf De Hellege (Havenkade 39), Visafslag Elburg (Havenkade 1 A), Museumsmederij De Hoefhamer (Smedestraat 22) en Kruidentuin De Groene Kruidhof (Ellestraat). Ik bezoek kort Museumsmederij De Hoefhamer en neem de tijd om Museum Sjoel Elburg te bezichtigen. Dit omdat een bezoek aan de synagoge past in het thema van deze wandeling. Voor de andere musea heb ik dit keer geen tijd.

In de Zuiderwalstraat bezoek ik de kloostertuin Elburg. De kloostertuin is de tuin van Museum Elburg, het vroegere Agnietenklooster. In de Kloostertuin staat kunst. Een mooie rustige plek.

De Kloostertuin in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad De Kloostertuin in Elburg

Een andere rustig plekje is de Feithenhof.

Feithenhof in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Feithenhof in Elburg

Ik loop vervolgens via een wirwar van leuke straatjes.

Een straatje in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Een straatje in Elburg

Ook loop ik langs het woonhuis van de familie de Hond op Beekstraat 27, dit is nu christelijk boek- en muziekhuis ’t Anker. In de Smedestraat bezoek ik kort de gratis toegankelijke Museumsmederij De Hoefhamer. Ik kijk even naar het smeden van de Elburger vreugdewipper die gebruikt wordt om een flesje (Hoefhamer)bier te openen.

Museumsmederij De Hoefkamer in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Museumsmederij De Hoefkamer in Elburg

Ik loop verder door het drukke centrum. Het is druk in een paar straten. Hoe dichter naar de stadswal hoe rustiger het wordt. Ik loop de stadswal op en kom uit bij de Joodse begraafplaats. Helaas is het hek gesloten. Later hoor ik dat het hek gesloten is omdat het sjabbat is (ik loop deze etappe op zaterdag) en dat om 21.50 uur (zonsondergang) het hek weer opengaat. Deze ommuurde Joodse begraafplaats werd al voor 1768 in gebruik genomen. In 1985 werd het monument naast de ingang geplaatst. Hierop staan de namen van de 21 Joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit Elburg. Op de binnenmuur die ik dus niet kon ziet, was al eerder een gedenkplaat onthuld. Van alle Joodse bewoners van Elburg die in de oorlog gedeporteerd zijn, is niemand teruggekeerd. De Joodse gemeente Elburg werd in 1947 opgeheven.

Joodse begraafplaats in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Joodse begraafplaats in Elburg

In etappe 16 van het Westerborkpad zijn twee plekken in Elburg die voorkomen bij het WesterborkLuisterpad opgenomen. De stickers heb ik niet gezien op deze plekken.

Vanaf de stadswal heb ik een mooi zicht op de Grote- of St. Nicolaaskerk. De kerk was tijdens mijn wandeling door Elburg geopend, maar ik heb geen tijd om de kerk te bekijken.

Grote of St. Nicolaaskerk in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Grote of St. Nicolaaskerk in Elburg

Wel bezoek ik Museum Sjoel Elburg omdat ik dit heel erg vind passen in het thema van deze wandeling: wandelen in het spoor van de Jodenvervolging. Museum Sjoel Elburg is een verhalenmuseum over het (on)gewone dagelijks leven van joodse families die vanaf 1700 in Elburg hebben gewoond. Museum Sjoel Elburg toont de joodse geschiedenis op een boeiende manier. Het gebouw waar het museum is gevestigd was van 1855 tot 1947 de synagoge van Elburg. Ik begin met een mooie film die is ingesproken door Debby Petter. Het is een korte documentaire over joods Elburg. Daarna loop ik de sjoel (synagoge) binnen en loop om de maquette (schaal 1:10) van de synagoge waar het museum in is ondergebracht. Via negen monitoren hoor ik verhalen over het interieur, de gebruiken en de rituelen in de synagoge. Beneden is tijdens mijn bezoek een tentoonstelling ‘Rendez-vous’ van Jip Wijngaarden (misschien wel bekend van haar rol als Anne Frank in een toneelbewerking van Het dagboek van Anne Frank, geregisseerd door Jeroen Krabbé). Deze mooie tentoonstelling is er nog tot en met 24 september 2022. Onder de vrouwengalerij zie ik de schatkamer en de vitrine met kostbare voorwerpen waaronder de Thorarol. Vanaf de vrouwengalerij heb ik een mooi overzicht over de synagoge. Hier wordt aandacht besteed aan de rol van de vrouw binnen het jodendom en joods Elburgse vrouwen.
Entree: Volwassenen: € 7,– per persoon, kinderen t/m 12 jaar: gratis. Museumkaarthouders: gratis. (Prijzen zijn van 2022).
Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag van 11.00-17.00 uur. Zondag en maandag gesloten.
Adres: Graaf Hendriksteeg 2, 8081 CH Elburg.
Website: Museum Sjoel Elburg

Museum Sjoel in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad

Museum Sjoel in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Museum Sjoel in Elburg

Schilderij 'Leven' van Jip Wijngaarden in Museum Sjoel in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Schilderij ‘Leven’ van Jip Wijngaarden in Museum Sjoel in Elburg

Na mijn bezoek aan museum Sjoel vervolg ik mijn weg door Elburg en loop via de stadswal naar de Vischpoort en de haven en terug over de stadswal tot aan de doorgang met de twee leeuwen. Bij deze ingang loop ik Elburg uit.

Stenen leeuw in Elburg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Stenen leeuw in Elburg

Terug naar ’t Harde

Via het Bagijnendijkje loop ik Elburg uit. In het veld staat een ooievaarsnest waarop volgens mij een ooievaarsjongen zit. De volwassen ooievaar staat op de lantaarnpaal langs de dijk.

Ooievaar onderweg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Ooievaar

Ik loop door een wijk van Elburg en een rotonde naar de Gerichtenweg. Dit is een doorgaande weg met ook overig verkeer. Op voetgangers wordt niet gerekend want ik loop hier op gelijk niveau als de rest van het verkeer. Al snel  sla ik de doodlopende weg, de Stoopschaarweg in. Hier is een veld met een paar struisvogels.

Struisvogel onderweg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Struisvogel

Ik loop het Puttenerdijkje op, een schelpenpad dat deels langs het water loopt.

Schelpenpad onderweg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Schelpenpad

Aan het eind van het schelpenpad neem ik bij een picknickplaats een korte pauze.

Ik steek na mijn pauze de Stadsweg over en loop langs Huisdijk en de lange Nagelhoudsweg naar de Koeweg. Vooral de Nagelhoudsweg is een lang eind met af een toe een bocht. Het zijn allemaal wegen die ook door andere weggebruikers als auto’s en fietsers gebruikt worden.

Onderweg tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Onderweg

Vanaf de Koeweg loop ik een pad in dat later overgaat in een onverhard pad. Het is een smal pad. Ik kom uit op de Oostloo. Hier zou een plek zijn die voorkomt bij het WesterborkLuisterpad. Maar ook hier heb ik geen markeringssticker gezien. Het is zeer interessant om of thuis of onderweg de bijbehorende verhalen te luisteren.

Ik kom aan in een kleine buitenwijk van ’t Harde. Ik loop er langs en zou hier bij een bord van ’t Harde een bospad moeten inslaan. Gelukkig zie ik een markeringsteken die aangeeft dat ik dat bospad in moet want een bord van ’t Harde zie ik niet.

Bospad tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Bospad

Via dit bospad kom ik uit op bekend terrein.

’t Harde

Want ik aan het einde van het bospad in de buitenwijk van ’t Harde op de Burgemeester Ulco de Vriesweg, een weg waar ik tijdens de 15e etappe van Station Nunspeet naar Station ’t Harde ook gelopen heb.

Aan het eind van de Burgemeester Ulco de Vriesweg steek ik de drukke Eperweg over en langs deze doorgaande weg loop ik onder het viaduct van snelweg A28 door naar het daarachter gelegen station. Ik heb ook dit keer geluk, ik hoef maar een paar minuten op de trein te wachten. Ook de terugreis gaat met een overstap in Zwolle. De trein naar Amersfoort reed weg toen ik onder het viaduct van de A28 liep.

Als ik in de trein zit, denk ik na over dat wat ik vandaag, tijdens etappe 16 van het Westerborkpad, gezien heb. Indrukwekkend was Elburg en Museum Sjoel Elburg. De wandeling naar Elburg was heerlijk door de bossen. De wandeling terug naar ’t Harde was wel redelijk saai zo langs binnenwegen van asfalt. Ik heb saaiere etappes gelopen van het Westerborkpad.

Mijn route

De volledige route van het Westerborkpad staat ook op de website van Wandelnet of als je liever een boekje in handen hebt:

Wandelgids met de volledige routebeschrijving van het Westerborkpad

Praktische informatie

Afstand van etappe 16 van het Westerborkpad

Etappe 16 van het Westerborkpad loopt vanaf Station ’t Harde naar Elburg en terug naar Station ’t Harde. De afstand van etappe 16 van het Westerborkpad is 20 kilometer.

Bereikbaarheid van etappe 16 van het Westerborkpad

Dit keer reis ik met de intercitytrein vanaf Schiphol Airport naar Station Zwolle. Daar stap ik over naar Station ’t Harde. Het gaat net zo snel en ik hoef niet meer ellenlang op Amersfoort te wachten. In Zwolle heb ik 10 minuten overstaptijd om de trein naar ’t Harde te nemen. Ook deze trein gaat maar 2x per uur. ’s Avonds reis ik ook via Zwolle naar huis. Dit omdat die trein net iets later in ’t Harde aankomt. Het maakt nu qua reistijd nl. niet uit welke trein ik neem. Nadeel is wel dat ik geen tijd heb om onderweg eten te kopen en op te eten omdat ik in Zwolle slechts 13 minuten overstaptijd heb. In Amersfoort kocht ik tijdens het overstappen eten en at het rustig op voor de trein naar Schiphol vertrok.

Je kunt ook de trein via Station Amersfoort naar en vanaf Station ’s Harde nemen, ook deze trein gaat maar 2x per uur van en naar Amersfoort Centraal en Amersfoort Schothorst. De aansluitingen voor mij zijn vanaf Amersfoort beroerd. Ik moet zowel op de heenreis als de terugreis 25 minuten wachten tijdens het overstappen. Als ik deze route neem kom ik met de rechtstreekse trein vanaf Schiphol en reis vanaf Amersfoort Centraal ook weer met deze rechtstreekse trein terug naar Schiphol. Je kunt ook in Amersfoort Schothorst overstappen. Hier zijn echter geen voorzieningen als winkels en horecagelegenheden. Naar en vanaf Schiphol reis ik per bus van en naar mijn woonplaats.

Station 't Harde tijdens de 16e etappe van het Westerborkpad Station ’t Harde

Horeca onderweg

In ’t Harde en Elburg kom je tijdens etappe 16 van het Westerborkpad langs een aantal supermarkten.

Neem eten en drinken mee want tussen in de buitengebieden rond ’t Harde en Elburg kom je geen supermarkt en horecagelegenheden tegen. Naast het station van ’t Harde is een sushi restaurant gevestigd en net voor het viaduct van snelweg A28 is een vestiging van La Place gevestigd. In Elburg heb je heel veel keuze in horecagelegenheden.

Overnachten onderweg

In ’t Harde en Elburg zijn veel accommodaties waar je kunt overnachten.

Onderweg zijn er ook genoeg natuurhuisjes in ’t Harde en Elburg en omgeving te boeken waar je in de natuur kunt uitrusten van je wandeling.

Onderweg kun je natuurlijk ook in B&B’s overnachten.

Heb jij wel eens een etappe van het Westerborkpad gelopen? Wat vond je er van? Heb je een andere aanbeveling voor een lange-afstandswandeling?

Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.

Meer lezen

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

Bewaar op Pinterest

Een verslag van etappe 16 van de lange-afstandswandeling Westerborkpad. Deze zestiende etappe loopt van Station 't Harde via de leuke Hanzestad Elburg waar ik museum Sjoel bezocht terug naar Station 't Harde. Mijn belevenissen en mijn route lees je in deze blog. Loop je mee? #tharde #elburg #westerborkpad #etappe16 #geschiedenis #tweedewereldoorlog #wandelen #hiken #jtravel #jtravelblog Een verslag van etappe 16 van de lange-afstandswandeling Westerborkpad. Deze zestiende etappe loopt van Station 't Harde via de leuke Hanzestad Elburg waar ik museum Sjoel bezocht terug naar Station 't Harde. Mijn belevenissen en mijn route lees je in deze blog. Loop je mee? #tharde #elburg #westerborkpad #etappe16 #geschiedenis #tweedewereldoorlog #wandelen #hiken #jtravel #jtravelblog Een verslag van etappe 16 van de lange-afstandswandeling Westerborkpad. Deze zestiende etappe loopt van Station 't Harde via de leuke Hanzestad Elburg waar ik museum Sjoel bezocht terug naar Station 't Harde. Mijn belevenissen en mijn route lees je in deze blog. Loop je mee? #tharde #elburg #westerborkpad #etappe16 #geschiedenis #tweedewereldoorlog #wandelen #hiken #jtravel #jtravelblog