Dit is mijn verslag van etappe 7 van het Westerborkpad van Station Hilversum Sportpark naar Station Baarn over een afstand van normaal gesproken 7,9 kilometer. De wandeling werd iets langer, de reden? Je leest het verderop in dit verslag. Het Westerborkpad is een lange afstandswandeling van Amsterdam Centraal Station naar Kamp Westerbork in Drenthe. Het wandelen van de 30 etappes van het Westerborkpad is voor mij een lange termijnproject. Ik wandel etappe voor etappe.
Veel plezier bij het lezen van en het bekijken van de foto’s in deze blog over etappe 7 van het Westerborkpad.
Westerborkpad etappe 7 : Station Hilversum Sportpark - Station Baarn
Hilversum
Ik reis per trein naar Station Hilversum Sportpark, de plek waar de 6e etappe eindigt. Het begint lekker vandaag. Ik wil een rechtstreekse trein naar Hilversum Sportpark nemen. Aangekomen op het station in mijn woonplaats merk ik dat deze trein niet rijdt. Snel een andere route kiezen, want er staat een trein klaar naar Amsterdam CS. Deze gaat via Schiphol. Vanaf Schiphol kan ik, zie ik op de app van de NS, de trein naar Utrecht Centraal nemen daar overstappen op de trein naar Hilversum Sportpark. Een omweg en in plaats van rechtstreeks moet ik nu 2x overstappen, maar anders kom ik vandaag niet op Hilversum Sportpark. Gelukkig gaat deze treinreis wel volgens schema. Een kwartier later dan mijn planning kom ik aan op Hilversum Sportpark.
Hier begint de zevende etappe. Vanaf het station loop ik een eindje terug naar de Soestdijkerstraatweg en rechtsaf de Stadhouderslaan in. In een zijstraat, de Sophialaan nr. 29 (aan de rechterkant) liggen 3 Stolpersteine voor de familie Cohn en Lucie Hofmann-Heller.
Terug op mijn route sla ik bij de volgende straat linksaf, de Oude Amersfoortseweg op. Hier liggen bij nr. 38 aan de rechterkant 5 Stolpersteine voor de familie Senator en Saartje Hagens. Een stukje terug aan de linkerkant liggen 2 struikelstenen voor familie De Vries.

Lees meer: Stolpersteine / Struikelstenen
Ik loop terug naar de kruising Oude Amersfoortseweg en Stadhouderslaan. Nu ga ik rechtsaf bij de spoorwegovergang. De straat loop ik uit, voorbij het gebouw van de Evangelische Omroep. Mocht je nog naar supermarkt willen lopen, de laatste die ik op mijn route tegengekomen ben, is de Albert Heijn aan de Willem Bontekoestraat, een zijstraat naar rechts aan het eind van de Oude Amersfoortseweg. Ik koop hier een paar broodjes en loop terug naar de Oude Amersfoortseweg. Hier kom ik een obstakel tegen, want er zijn werkzaamheden. Gelukkig voor voetgangers en fietsers kun je hier langs. Er is een tunnel aangelegd, waardoor je de Oosterengweg kunt over steken. De route gaat een stukje rechtdoor en dan tussen een paar huizen door het spoor over naar de Mussenstraat. Direct na het spoor sla ik rechtsaf en loop de Mussenstraat uit. Dit is een weg met aan de ene kant het spoor en aan de andere kant bedrijven.
Omleiding
Aan het eind van de Mussenstraat kom ik het volgende obstakel tegen. Het pad langs het spoor is afgesloten. Dit in verband met de bouw van een busbaan en een natuurbrug. Alles zou eind 2022 klaar moeten zijn.

Ik heb (helaas) niets gelezen over omleidingen en hoe deze dan zouden lopen. Later lees ik op de website van Wandelnet wel degelijk over de omleiding. Ik raadpleeg mijn GPS op de telefoon en besluit aan de andere kant van Anna’s Hoeve Park naar de plek te lopen waar ik mijn route weer kan oppakken. Waar dit punt is, weet ik op het moment nog niet, maar dat mijn wandeling langer wordt dan de 7,9 kilometer, weet ik inmiddels wel.
Ik loop een stukje Anthony Fokkerweg in. Daar kan ik op een gegeven naar rechts, het Anna’s Hoeve Park in. Hier zie ik een sticker van het Westerborkpad. Pff ik loop goed.

Dan is het gokken waar de route precies loopt, want ik zie lange tijd geen routestickers. Ik heb altijd geleerd, geen routepaaltjes of signalen, dan rechtdoor blijven lopen. Ik loop de Liebergerweg en kom dan op de Weg over Anna’s Hoeve. Helaas een weg met langsrazend verkeer en een voetpad ontbreekt. Ik loop over het fietspad. Af en toe raadpleeg ik mijn telefoon om zeker te zijn dat ik goed loop en niet nog meer kilometers maak. De spoorlijn ligt inmiddels een eindje weg. Is dit een leuke alternatieve route, antwoord nee, want het lange deel langs de Weg over Anna’s Hoeve is saai, aan de ene kant de drukke doorgaande weg, en aan de andere kant Anna’s Hoeve Park. Ik zie ook geen mogelijkheid om dwars door het Anna’s Hoeve Park te gaan omdat ik niet weet tot waar de omleiding loopt. Gelukkig dat ik dat niet gedaan heb, want bij het passeren van de A27 zijn de werkzaamheden nog altijd gaande.
Net na de A27 verlaat ik, na het raadplegen van de GPS op mijn telefoon, eindelijk de saaie doorgaande weg en loop ik het bosgebied op de grens van de provincies Noord-Holland en Utrecht in. Dit is de bosrijke Dr. Albert Schweitzerweg, een mooi brede bosweg. Net voor het oversteken van de spoorbaan kom ik weer op de oorspronkelijke route.

Utrechtse Heuvelrug
Na het oversteken van de spoorbaan kom ik uit in natuurgebied de Utrechtse Heuvelrug, een gebied van Staatsbosbeheer. Vanaf nu geen voorbij razende auto’s, maar de rust van de bossen en de natuur. Ik kom in dit deel weinig mensen tegen.
De route loopt zo dat het spoor nooit ver weg is. Dit is ook de enige verstoring van de rust in dit deel. De treinen die langs denderen. De weg slingert door het bos. Op plekken waar je kunt twijfelen waar je langs moet zijn tekens aangebracht, soms op bomen, voor het Westerborkpad meestal op paaltjes. De lange afstandswandeling Trekvogelpad gaat ook door dit bos. De tekens kom je onderweg ook tegen.
Het is een mooi stuk bos met veel varens. Het is er vochtig. Schijnbaar heeft het hier recent nog geregend, want op sommige stukken liggen kleine plassen water. De bospaden zijn makkelijk te lopen. Het is er heerlijk lopen op deze zomerse dag. Wat opvalt is het ontbreken van een wandelbankje om even iets te eten/drinken en om uit te rusten. Ik ben in het hele stuk door het bos slechts 1 bankje tegengekomen en die was toen ik er langs liep ook nog eens bezet.





Baarn
Na kilometers bossen kom ik uit bij een kruising met een grote weg. Het voetpad gaat met een tunnel langs het spoor en onder de weg door. De weg wordt weer verhard en ik moet het pad delen met fietsers.

Bij paddenstoel P-24054/001 steek ik de fiets/voetgangersbrug over het spoor over. Ik wacht hier even om een vertrekkende trein vanaf station Baarn, dat op 300 meter afstand ligt, te fotograferen.

Direct na deze fiets/voetgangersbrug sla ik rechtsaf de Gerrit van der Veenlaan in. Wel een toepasselijke laatste straat waar ik nu loop want Gerrit van der Veen was beeldhouwer en leider van een verzetsgroep. Hij is in juni 1944 in de duinen bij Overveen door de Duitsers gefusilleerd.
In het park aan de rechterkant passeer je het beeld van een bronzen staand mannenfiguur met daarachter een vaandel en anker. Op de bronzen gedenkplaat staat de tekst:
Pro Patria
Gerard van Hamel – 27 oct 1911 † juli 1944
Lodo van Hamel – 6 juni 1915 † 16 juni 1941
Gerard en Lodewijk van Hamel waren in de Tweede Wereldoorlog Nederlandse geheim agenten. Lodewijk van Hamel was de eerste Nederlandse geheim agent die in bezet gebied ging opereren. Hij maakt daarbij gebruik van de schuilnaam Willem van Dalen. In augustus 1940 kreeg Lodewijk twee opdrachten: het oprichten van spionagegroepen en het doorgeven van militaire berichten via een zender. Lodewijk werd met zijn metgezellen ontdekt en vervolgd voor spionage op Duits grondgebied. Hij werd in 1941 gefusilleerd. Zijn broer Gerard kwam in 1944 om in een concentratiekamp.
Het beeld werd in 1947 door de vader van de twee mannen onthuld. Annie Roland Holst heeft het beeld gemaakt.

Even verderop ligt het mooie station van Baarn. In de stationshal bevindt zich de Koninklijke Wachtruimte, die (helaas) niet toegankelijk is. Aan de buitenkant hangt aan de voorkant van het station een plaquette. Ik ben op station Baarn als reiziger in goed gezelschap, staat op de plaquette, want vele kunstenaars zijn gearriveerd en vertrokken op dit station, zoals Louis Couperus, Frederik van Eeden en Maria Dermoût, maar ook M.C. Escher en Vincent van Gogh. De laatste zei, als we de plaquette mogen geloven, ‘Baarn, wat is het daar mooi’. De volgende keer zal ik het ervaren als ik tijdens de volgende etappe van Baarn naar Amersfoort loop.

Tegenover het station staat het Bevrijdingsmonument Baarn. Het is een indrukwekkend monument in het Amaliapark. Dit monument is in het jaar van de bevrijding al geplaatst ter nagedachtenis aan gevallen in dienst van het Nederlands Koninkrijk 1940-1945, burgerslachtoffers, vervolgden Nederland en het verzet in Nederland. Het monument is gemaakt van blokken natuursteen met in het midden een kruis. Het monument was in eerste instantie bedoeld om alle slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog op 4 mei te herdenken. In 2001 werd door Prins Bernhard een plaquette onthuld met daarop de namen van eenendertig Baarnse oorlogsslachtoffers. Het monument staat symbool voor vrede en veiligheid. Het kruis herinnert aan de oorlogsslachtoffers en de muur verbeeldt de fusilliademuur waartegen velen het leven lieten.

Voor het monument liggen stoeptegels met het thema vrede. Deze tegels zijn gemaakt door leerlingen van verschillende Baarnse basisscholen. Elk jaar worden er nieuwe tegels gelegd.
Op 15 augustus wordt bij het monument het einde van de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost Azië herdacht.
Aan de zijkant staat het monument dat bestaat uit een plaquette in een bakstenen muurtje met de namen van 45 Joodse inwoners van Baarn die tijdens de Tweede Wereldoorlog omkwamen in de concentratie- en vernietigingskampen.

Op de kaart hieronder staan de plekken met Stolpersteine/struikelstenen ingetekend. Ook zijn er links toegevoegd van twee websites waar je informatie over de betreffende struikelstenen kunt vinden: TracesofWar en Stolpersteine App.
Ook op de kaart staan de omleidingen ingetekend. De oranje lijnen zijn de officiële routes, de paarse lijnen zijn de omleidingen.
Station Baarn is het eindpunt van etappe 7 van het Westerborkpad. De volgende keer vervolg ik hier mijn weg. Nu is het genoeg geweest.
Vanaf Station Baarn neem ik de trein naar Weesp waar ik overstap op de trein naar mijn woonplaats. In de trein nadenkend over dat wat ik gezien heb. Hoogtepunten van etappe 7 zijn de oorlogsmonumenten in Baarn en het deel door de bossen tussen Hilversum en Baarn. Minder leuk was de omleiding waardoor de route een paar kilometer langer werd. Ik heb inmiddels Wandelnet geïnformeerd over deze omleiding, want ik vind dit niet terug op de website. Ik had beter moeten kijken, want de omleidingen staan wel degelijk op de website van Wandelnet.
Mijn route
Wandelgids
De volledige route van het Westerborkpad staat ook op de website van Wandelnet. Via Bol.com kun je de wandelgids aanschaffen.

Praktische informatie
Afstand van etappe 7 van het Westerborkpad
De zevende etappe van het Westerborkpad loopt vanaf Station Hilversum Sportpark naar het Station Baarn. De afstand van etappe 7 van het Westerborkpad is zonder omleiding 7,9 kilometer. Volgens mijn app heb ik 11,3 kilometer gelopen. Ik heb in Hilversum op 3 plekken Stolpersteine opzocht en een flinke omleiding gehad.
Bereikbaarheid van etappe 7 van het Westerborkpad
Het beginpunt Station Hilversum Sportpark en het eindpunt Baarn van etappe 7 van het Westerborkpad zijn vanuit het hele land goed bereikbaar. Er stoppen veel treinen die vanuit daar weer alle kanten op gaan. Ik zou naar Hilversum Sportpark een rechtstreekse trein hebben genomen, maar deze trein reed niet. Uiteindelijk was de snelste route via Utrecht Centraal Station en aansluitend de sprinter naar Almere die op Hilversum Sportpark stopte.
De terugreis vanuit Baarn was een route met een overstap. Ik heb de trein in de richting van Amsterdam Centraal genomen. Op Station Weesp ben ik overgestapt op de trein naar mijn woonplaats.

Horeca onderweg
In dit deel van Hilversum ben ik een paar horecagelegenheden gepasseerd, zoals direct bij Station Hilversum Sportpark en in de Mussenstraat. Toen ik hier langs liep, was alles nog gesloten.
Bij Station Baarn is de Huiskamer gevestigd waar je drinken of een ijsje kunt kopen.
Net voor je tijdens etappe 7 Hilversum achter je laat, is in de Willem Bontekoestraat, een zijstraat van Oude Amersfoortseweg een Albert Heijn gevestigd.
Neem voor je vanuit Hilversum naar Baarn loopt genoeg water en eten mee, want hier kom je geen horeca tegen.
Overnachten onderweg
Westerborkpad : overzicht etappes
Het Westerborkpad is een lange-afstandswandeling van 342 kilometer. Deze lange-afstandswandeling bestaat uit 30 etappes. De route begint bij Amsterdam Centraal Station en eindigt bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork.
De route loopt zoveel mogelijk in de buurt van het spoor. Dit was de deportatieroute die veel slachtoffers van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog moesten volgen. De ondertitel van deze route is niet voor niets: Wandelen in het spoor van de Jodenvervolging.
De route van het Westerborkpad is gemarkeerd met wit-rode stickers, met daarin het logo van Kamp Westerbork. Het Westerborkpad is slechts één kant op gemarkeerd. De reden is dat mensen na hun deportatie veelal niet meer terugkwamen. Het is een route langs historische sporen en gedenkplaatsen.

Heb jij wel eens een etappe van het Westerborkpad gelopen? Wat vond je er van? Heb je een andere aanbeveling voor een lange-afstandswandeling?
Meer lezen
- Westerborkpad etappe 0 : Amsterdam CS – Hollandsche Schouwburg
- Westerborkpad etappe 1 : Hollandsche Schouwburg – Station Diemen
- Westerborkpad etappe 2 : Station Diemen – Station Weesp
- Westerborkpad etappe 3 : Station Weesp – Muiderberg
- Westerborkpad etappe 4 : Muiderberg – Station Naarden-Bussum
- Westerborkpad etappe 5 : Station Naarden-Bussum – Station Hilversum
- Westerborkpad etappe 6 : Station Hilversum – Station Hilversum Sportpark
- Alles over GPX-bestanden en GPS-wandelen
- Het Westerborkpad wandelen: een overzicht
- Westerborkpad
- Westerborkpad






2 gedachten over “Westerborkpad etappe 7 : Station Hilversum Sportpark – Station Baarn”
Goedemorgen Jacuelien,
Bij toeval, ik zocht twitter op het woord ‘Baarn’, kwam ik op jouw blog terecht en heb het met interesse gelezen, mede omdat ik best bekend ben in deze omgeving.
Ik zag een vergissing in jouw tekst.
In de regel ; “Net na de A27 verlaat ik, na het raadplegen van de GPS op mijn telefoon, eindelijk de saaie doorgaande weg en loop ik het bosgebied op de grens van de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland in. ”
Zuid Holland moet vast Utrecht zijn.
Hallo Caspar,
Dank je wel dat je me attent maakt op deze fout, want het is inderdaad Utrecht, ik heb het direct aangepast.