Review : Boek ‘Praktijkgids filters’

Boek 'Praktijkgids filters'

Deze review gaat over het boek ‘Praktijkgids filters’. Het boek is geschreven door Bob Luijks. Dit boek is een praktijkgids die alle beschikbare filters beschrijft en ook de kenmerken per filter en hoe je ze in de praktijk toepast. Het boek geeft veel voorbeelden om alles duidelijk te maken. Doe inspiratie  op en zelf aan de slag met het gebruik van filters. Dit boek is een must-have voor elke landschaps- en natuurfotograaf.

Het boek ‘Praktijkgids filters’

Je kunt met behulp van filters betere landschapsfoto’s maken. In dit boek leer je dat filters in principe onmisbaar zijn voor elke landschaps- en natuurfotograaf.

Maar wanneer gebruik je nu welk filter. In dit boek veel uitleg over het gebruik van de verschillende soorten en de werking van deze filters. Veel filters kennen toepassingen die je digitaal niet kunt nabootsen en zijn daarmee onmisbaar. Dit boek verheerlijkt niet de fysieke filters. Het boek besteedt ook een groot hoofdstuk aan digitale filters. De praktijkgids filters beschrijft alle beschikbare filters, de kenmerken en hoe je ze in de praktijk toepast. Voorbeelden maken alles in één keer duidelijk en zorgen voor inspiratie om zelf aan de slag te gaan.

In dit boek komen verschillende filters aan bod:

• Filtersystemen
  • Polarisatiefilters
  • Grijsverloopfilters
  • Grijsfilters
  • Creatieve filters
  • Infraroodfilters
  • Zelf filters maken
  • Digitale filters

Inhoudsopgave van het boek 'Praktijkgids filters'

Na de bestelling ontvang ik het schitterende boek binnen een paar dagen thuisgestuurd.

Het is opnieuw een mooi overzichtelijk boek. Het boek is bijna vierkant met een zachte kaft. Het boek heeft 168 overzichtelijke pagina’s met heel veel informatie en voorbeelden per pagina.

Voorin het boek is een gebruiksaanwijzing opgenomen met daarin de verschillende filters die besproken worden.

Per filter worden bijv. de werking, schroeffilter of schuiffilter, voor- en nadelen en prijs-kwaliteit besproken.

Voorbeeld Polarisatiefilter in het boek 'Praktijkgids filters'

Bob Luijks

De schrijver van het boek ‘Praktijkgids filters’ is Bob Luijks, Hij is fotograaf en eindredacteur bij Pixfactory. Ook is hij verantwoordelijk Natuurfotografie Magazine. Bob Luijks houdt zich al jaren professioneel bezig met natuurfotografie. Naast natuurfotografie houdt hij zich ook bezig met het schrijven van tijdschriftartikelen en boeken, het vormgeven van de boeken en tijdschriften, hij geeft workshops en presentaties en hij organiseert fotosafari’s en fotoreizen.

Specificaties van het boek ‘Praktijkgids filters’

• Boek ‘Praktijkgids filters’
  • Formaat: 225×225 mm
  • Gewicht 675 gram
  • Aantal pagina’s: 168
  • Uitgave: Softcover
  • Uitgever: Pixfactory
  • 1e druk: september 2017
  • ISBN: 9789079588190
  • Prijs: € 27,90

Voorbeeld Grijsverloopfilter in het boek 'Praktijkgids filters'

Extra’s

Als je dit boek voor 24 september 2023 koopt krijg je een gratis online les van Bob Luijks en 7 cheatsheets cadeau.

• Praktisch en diepgaand boek over filters. Elk type filter wordt uitgebreid toegelicht. Hoe gebruik je het, wat zijn de valkuilen en hoe krijg je de beste resultaten.
  • Alles over: Filtersystemen; polarisatiefilters; grijsverloopfilters; grijsfilters; creatieve filters; infraroodfilters; zelf filters maken en digitale filters.
  • Een boek gebaseerd op oneindig veel praktijkervaring en daarmee een musthave voor elke landschaps- en natuurfotograaf.

Conclusie over het boek ‘Praktijkgids filters’

Ik vind het een geweldig boek. Een aanrader voor iedereen die mee wil weten of fotograferen met filters. Ik zie in bijv. Facebook groepen regelmatig vragen voorbij komen over welke filters men gebruikt. Ik gebruik standaard een uv filter op mijn camera, dit is meer ter bescherming van mijn dure lens op mijn Sony Cybershot DSC-RX10 IV fotocamera dan dat het een andere functie heeft. Ook heb ik een polarisatiefilter. Deze gebruik ik te weinig. Maar in dit boek lees ik dat het ideaal is voor natuur- en landschapsfotografie. Toch maar vaker de polarisatiefilter er op schroeven. Ik heb deze filter in het verleden wel gebruikt in musea. Het is nl. ook goed voor schitteringen in bijv. schilderijen met glas er voor of vitrines.

Bestellen

Dit boek is o.a. bij Bol.com te bestellen.

Andere boeken van Bob Luijks

Bob Lujks heeft naast dit boek ook het boek Grip op compositie geschreven. Bob Luijks werkte ook mee aan de serie ‘De mooiste fotolocaties van…’. Een serie fotoboeken over Texel, West-Nederland, Noord-Nederland, Zuid-Nederland, Oost-Nederland en de aanvulling. Ook werkte hij mee aan Handboek Landschapsfotografie en de Praktijkboek reisfotografie. Je kunt deze en andere boeken waaraan Bob Luijks heeft meegewerkt bestellen via Bol.com.

Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.

Vind je mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat jij kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites.

Meer lezen

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Mastodon, Bluesky, Pinterest, Bloglovin’ en YouTube.

Bewaar op Pinterest

Deze review gaat over het boek 'Praktijkgids filters'. Dit boek is een praktijkgids die alle beschikbare filters beschrijft en ook de kenmerken per filter en hoe je ze in de praktijk toepast. Dit boek is een must-have voor elke landschaps- en natuurfotograaf. #review #fotografie #praktijkgids #filters #jtravelblog #jtravel Deze review gaat over het boek 'Praktijkgids filters'. Dit boek is een praktijkgids die alle beschikbare filters beschrijft en ook de kenmerken per filter en hoe je ze in de praktijk toepast. Dit boek is een must-have voor elke landschaps- en natuurfotograaf. #review #fotografie #praktijkgids #filters #jtravelblog #jtravel Deze review gaat over het boek 'Praktijkgids filters'. Dit boek is een praktijkgids die alle beschikbare filters beschrijft en ook de kenmerken per filter en hoe je ze in de praktijk toepast. Dit boek is een must-have voor elke landschaps- en natuurfotograaf. #review #fotografie #praktijkgids #filters #jtravelblog #jtravel

Meer over dit onderwerp