Nederland, Wandelen | 10 september 2023 | Geen reacties
Dit is mijn verslag van etappe 28 van het Westerborkpad van Station Beilen naar Hooghalen over een afstand van 10,3 kilometer. Het Westerborkpad is een lange afstandswandeling van Amsterdam Centraal Station naar Kamp Westerbork in Drenthe. Het wandelen van de 30 etappes van het Westerborkpad is voor mij een lange termijnproject. Ik wandel etappe voor etappe.
Veel plezier bij het lezen van en het bekijken van de foto’s in deze blog over etappe 28 van het Westerborkpad.
Inhoudsopgave
Het Westerborkpad is een lange-afstandswandeling van 342 kilometer. Het Westerborkpad bestaat uit 30 etappes. De route begint bij Amsterdam Centraal Station en eindigt bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork in Drenthe. De wandelroute loopt zoveel mogelijk in de buurt van het spoor, want dat was de deportatieroute die veel slachtoffers van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog moesten volgen. De ondertitel van deze route is: Wandelen in het spoor van de Jodenvervolging. Het Westerborkpad is slechts één kant op gemarkeerd. De reden is dat mensen na hun deportatie veelal niet meer terugkwamen. Het is een route langs historische sporen en gedenkplaatsen.
De route van het Westerborkpad is gemarkeerd met wit-rode stickers, met daarin het logo van Kamp Westerbork. De markeringen zie je overal onderweg, vooral op houten paaltjes, verkeersborden, -palen, maar ook op brugleuningen of op een bankje. Er is vooral gemarkeerd op plekken waar je kunt twijfelen over de juiste route. Onderweg heb ik heel veel van deze stickers gezien. Ik heb onderweg gebruik moeten maken van de GPX kaart die ik van te voren gedownload had. Je kunt ook nog de oude stickers tegenkomen, rood-blauw met het logo van Kamp Westerbork. Deze etappe heb ik ze niet gezien.
Markeringsteken van het Westerborkpad
Wel kom ik onderweg weer stickers van het Westerborkluisterpad tegen. Bij het schrijven van deze blog werkt de website ook weer merk ik. De website heeft een tijdje niet gewerkt.
WesterborkpadLuisterpad
Ik volg het Lange-Afstand-Wandelpad (LAW) Westerborkpad aan de hand van markeringen onderweg en de route op de website van Wandelnet en sinds de 5e etappe ook via de GPS op mijn telefoon.
Meer over het Westerborkpad lees je in de blogs die al eerder op deze website zijn verschenen.
Ik reis per trein naar Station Beilen. Ik combineer deze etappe met de 27e etappe van Wijster naar Station Beilen.
Mocht je het de vorige etappe gemist hebben, aan de achterzijde van het stationsgebouw is een plaquette aangebracht die een in de Tweede Wereldoorlog omgekomen NS medewerker herdenkt. Er hangen in Nederland veel meer plaquettes op stationsgebouwen. Deze plaquette heeft een afwijkend model. Over het algemeen is het een dun bronzen plaatje met daarop een in reliëf aangebrachte tekst.
De tekst op de plaquette luidt:
1940 – 1945
TER GEDACHTENIS AAN
DEN GEVALLENE
HENDRIK BEL
Plaquette op Station Beilen
Aan de overkant van het station staat de fabriek van DOMO/Friesland Campina. Voor de poort liggen vier Stolpersteine voor Hedwig, Iwan, Lazarus en Senathe Wolff. Ik loop om de fabriek heen, via De Perk. Op het punt dat De Perk overgaat in de Kruisstraat ligt de Julianastraat. Hier liggen op een paar plekken Stolpersteine.
Bij de Stolpersteine voor Karel en Rebekka Denneboom, Nathan en Rachel Elzas staat ook het Monument Nico Viëtor, een voormalige politieman in Beilen en verzetsheld. Hij is, zo lees ik op de gedenksteen, nog geen twee maanden na de bevrijding verongelukt. Hij ligt begraven op de begraafplaats van Beilen.
Monument voor Nico Viëtor in Beilen
In de gemeente Midden Drenthe waar Beilen onder valt liggen maar liefst 89 Stolpersteine. Tijdens deze etappe loop ik langs 6 plekken met 22 Stolpersteine. Ze liggen allemaal op de route.
Stolpersteine/Struikelstenen in Beilen
Lees meer: Stolpersteine / Struikelstenen
Op de kaart hieronder staan de plekken met Stolpersteine/struikelstenen ingetekend. Ook zijn er links toegevoegd van twee websites waar je informatie over de betreffende struikelstenen kunt vinden: TracesofWar en Stolpersteine App.
Via de Kruisstraat en de Hekstraat loop ik door het centrum van Beilen. Voor de drukkerij op Hekstraat 6 ligt een Stolperstein voor Hendrik Sevinga. Volgens de website zouden er in de Hekstraat nog meer Stolpersteine moeten liggen maar ik heb ze niet gevonden. De huisnummers die op de website staan bestaan ook niet. Waar de Stolpersteine wel liggen, geen idee.
Via de Weverstraat en de Schoolstraat kom ik uit bij de psychiatrische inrichting Beileroord. Toen in de nacht van 2 op 3 oktober 1942 de razzia op de Beilense Joden plaatsvond, werden ook de Joodse patiënten van de psychiatrische inrichting Beileroord opgehaald. De negen mannen en vrouwen kwamen terecht in het doorgangskamp Westerbork, vanwaar ze in de volgende maanden naar Auschwitz en Sobibor werden gedeporteerd. Voor de hoofdingang liggen 11 Stolpersteine voor hen die hier weggevoerd zijn. Ik vervolg, na hier even te hebben stilgestaan bij voor drama zich hier heeft afgespeeld, mijn wandeling. De wandelroute slingert over het grote terrein dat vlak langs de spoorlijn ligt. Ik vraag me af of hier vaak mensen voor de trein springen. Het is niet de meest ideale plek zo dicht langs het spoor voor een psychiatrische inrichting.
De route gaat langs de Joodse begraafplaats van Beilen. Deze begraafplaats ligt midden in een woonwijk, naast een speeltuin. Als ik hier ben, is het hek gesloten. De foto’s maak ik door het hek. Sinds het eind van de 18e eeuw woonden er Joden in Beilen, al is er pas vanaf 1850 formeel sprake van een Joodse gemeente. In 1885 werd de synagoge ingewijd, 25 jaar nadat de begraafplaats Eursing in gebruik was genomen. In tegenstelling tot vele andere gemeenschappen die in de eerste decennia van de 20e eeuw met krimp te maken kregen, bleef het ledental van de Joodse gemeente Beilen stabiel. In 1941 telde de Joodse gemeenschap Beilen 64 leden. Van alle Joden die zijn weggevoerd, keerde niemand terug. Slechts enkele Joodse inwoners overleefden de oorlog door onder te duiken.
Joodse Begraafplaats in Beilen
Ik loop Beilen uit. De route gaat langs het spoor en industrieterrein. Op de rand van Beilen kruis ik de N381.
Beilen uit
Dan begint een eindeloze weg, Eursing, van een paar kilometer. Dit is zeker niet het mooiste stuk van de route. Ik loop via het fietspad langs de drukke provinciale weg.
Eursing
Halverwege ligt het Oranjekanaal. Deze ligt in het buurtschap Eursing. Het kanaal heeft zijn eigen rol gespeeld in de geschiedenis van kamp Westerbork. Zo werden voedsel, bouwmaterialen en in de omgeving neergeschoten vliegtuigen via het Oranjekanaal naar kamp Westerbork verscheept. De vliegtuigwrakken werden in de vliegtuigsloperij van het kamp uit elkaar gehaald. In april 1945 vormde het kanaal de laatste hindernis voordat de Canadezen kamp Westerbork, waar op dat moment nog 876 Joodse gevangenen verbleven, konden bevrijden. Veel is hier niet te zien. Een paar bruggen en het spoor.
Oranjekanaal
Ik loop verder langs de saaie weg. Bij de Zwiggelterweg sla ik rechtsaf, het spoor over en via een fietspad loop ik verder langs de bosrand.
De trein
Bij de afslag voor een parkeerplaats sla ik linksaf en volg het grindpad naar de parkeerplaats. Wat een plek om hier een parkeerplaats te maken, het pad naar de parkeerplaats is voor auto’s amper te berijden. Dit is het Heuvingerzand, een stuifzandgebied met bos en heide lees ik op het informatiebord op de parkeerplaats. Mijn route gaat door het bos. Gelukkig een beetje afwisseling. In het bos zijn de sporen van storm Poly nog te zien.
Heuvingerzand
Ik volg de doorgaande weg en loop aan de andere kant langs het bouwland langs het laatste stuk spoorlijn van deze wandeling. Ik loop langs de plek van het voormalige treinstation van Hooghalen. Kamp Westerbork werd in oktober 1939 als Centraal Vluchtelingenkamp Westerbork in gebruik genomen. Het kamp werd op 1 juli 1942 door de nazi’s overgenomen. Vanaf dat moment heette het Polizeiliches Durchgangslager Westerbork. Twee weken later, op 15 juli, vertrok het eerste transport naar Auschwitz. Tot november 1942 was er nog geen directe spoorverbinding met Kamp Westerbork. De deportatietreinen vertrokken en arriveerden op voormalige station van Hooghalen . Vandaag de dag is hier niets meer van te zien, het stationsgebouw is in 1960 gesloopt.
Bij de spoorwegovergang bij Hooghalen steek ik het spoor over en loop Hooghalen binnen. Aan de andere kant van de rotonde staat het ‘busstation’. Dit busstation bestaat uit een bushokje en twee palen met de borden. Dat is het hele busstation. Op een veldje achter het busstation staan monumenten:
Oorlogsmonumenten in Hooghalen
Naast deze drie monumenten staat nog een groot informatiebord over de bevrijding van Hooghalen op 12 april 1945. Een indrukwekkende plek waar ik even stil word en denk aan de verschrikkingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.
Omdat ik nog tijd heb voor mijn bus naar Beilen vertrekt, loop ik naar Restaurant Het Wapen van Schotland aan het begin van de Hoofdstraat. Op het terras drink ik een flesje cola met citroen en eet een appelgebakje. Heb ik wel verdiend na deze wandeling, vind ik zelf. Ook bij het restaurant hangt een Liberation Route marker.
Hooghalen in
Vanaf het busstation Hooghalen reis ik met Qbuzz lijn 22 naar Station Beilen. Hier moet ik 20 minuten wachten voor ik per trein via Station Meppel verder reis naar Schiphol en vandaar met de bus naar huis neem.
In de trein denk ik na over wat ik deze dag gezien heb. Deze 28e etappe was niet de mooiste etappe. Hoogtepunten van etappe 28 van het Westerborkpad zijn de oorlogsherinneringen in Beilen met o.a. de Stolpersteine, de Joodse begraafplaats, de monumenten in Hooghalen en de boswandeling. Niet leuk was het lange stuk langs de drukke doorgaande weg tussen Beilen en Hooghalen.
De volgende etappe is de laatste etappe. Dan loop ik van Hooghalen naar de eindbestemming van deze wandelroute: Kamp Westerbork.
>
De volledige route van het Westerborkpad staat ook op de website van Wandelnet of als je liever een boekje in handen hebt:
Etappe 28 van het Westerborkpad loopt van Station Beilen naar Hooghalen. De afstand van etappe 28 van het Westerborkpad is 10,3 kilometer.
Ik reis per trein met een overstap op Station Zwolle naar Station Beilen.
Vanuit Hooghalen kun je de bus, lijn 22 van QBuzz, naar of Assen of naar Beilen nemen. Het ‘busstation’ van Hooghalen bevindt zich aan rechterkant als je Hooghalen binnenloopt. Ook in Hooghalen gaat de bus slechts 1x per uur.
Vanwege de korte afstand van deze etappe gecombineerd heb ik deze 28e etappe gecombineerd met etappe 27. Het verslag van deze etappe van Wijster naar Station Beilen lees je in de vorige blog over het Westerborkpad.
Bushalte in Hooghalen
Op Station Beilen kun je een in een winkel naast het station koffie/thee en iets lekkers kopen. Ook in het centrum van Beilen zijn genoeg winkels, restaurants en supermarkten waar je eten en drinken kunt kopen.
In Hooghalen kun je aan het eind van deze etappe even uitrusten op het terras van Het Wapen van Schotland aan de Hoofdstraat.
Je waterfles kun je op Station Beilen bijvullen.
In Beilen en Hooghalen en directe omgeving zijn een paar accommodaties waar je kunt overnachten.
Onderweg zijn er ook genoeg natuurhuisjes in Beilen en Hooghalen en omgeving te boeken waar je in de natuur kunt uitrusten van je wandeling.
Onderweg kun je natuurlijk ook in B&B’s overnachten.
Heb jij wel eens een etappe van het Westerborkpad gelopen? Wat vond je er van? Heb je een andere aanbeveling voor een lange-afstandswandeling?
Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.
Vind je mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat jij kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites.
Welkom op de website van JTravelBlog. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravelBlog en ook achter JTravel. Geboren en getogen in het hoge noorden van Nederland, voor mijn studie Toerisme verhuisd naar Breda en daarna vanwege werk verhuisd naar het westen van Nederland. Een plek waar ik tot op heden nog altijd woon.
Ik neem je mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef je reisinspiratie en handige reistips. Ga je mee op pad?
Geen reacties
Geef een reactie