Nederland | 11 juni 2023 | Geen reacties
Dit is mijn verslag van etappe 24 van het Westerborkpad van Koekange naar Station Hoogeveen over een afstand van 15 kilometer. Het Westerborkpad is een lange afstandswandeling van Amsterdam Centraal Station naar Kamp Westerbork in Drenthe. Het wandelen van de 30 etappes van het Westerborkpad is voor mij een lange termijnproject. Ik wandel etappe voor etappe.
Veel plezier bij het lezen van en het bekijken van de foto’s in deze blog over etappe 24 van het Westerborkpad.
Inhoudsopgave
Het Westerborkpad is een lange-afstandswandeling van 342 kilometer. Het Westerborkpad bestaat uit 30 etappes. De route begint bij Amsterdam Centraal Station en eindigt bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork in Drenthe. De wandelroute loopt zoveel mogelijk in de buurt van het spoor, want dat was de deportatieroute die veel slachtoffers van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog moesten volgen. De ondertitel van deze route is: Wandelen in het spoor van de Jodenvervolging. Het Westerborkpad is slechts één kant op gemarkeerd. De reden is dat mensen na hun deportatie veelal niet meer terugkwamen. Het is een route langs historische sporen en gedenkplaatsen.
De route van het Westerborkpad is gemarkeerd met wit-rode stickers, met daarin het logo van Kamp Westerbork. De markeringen zie je overal onderweg, vooral op houten paaltjes, verkeersborden, -palen, maar ook op brugleuningen of op een bankje. Er is vooral gemarkeerd op plekken waar je kunt twijfelen over de juiste route. Onderweg heb ik heel veel van deze stickers gezien. Je kunt ook nog de oude stickers tegenkomen, rood-blauw met het logo van Kamp Westerbork. Deze etappe heb ik ze niet gezien.
Markeringsteken van het Westerborkpad tijdens de 24e etappe van het Westerborkpad
Ik volg het Lange-Afstand-Wandelpad (LAW) Westerborkpad aan de hand van markeringen onderweg en de route op de website van Wandelnet en sinds de 5e etappe ook via de GPS op mijn telefoon.
Meer over het Westerborkpad lees je in de blogs die al eerder op deze website zijn verschenen.
Onderweg van Schiphol naar Zwolle heb ik veel vertraging opgelopen. Het begint al op Schiphol waar de trein te laat vertrekt en bij Station Zuid wordt het nog erger. Later hoor ik van de conducteur dat hij een hele discussie had met een groep mensen die allemaal een fiets bij zich hadden en die moesten gesplitst in de trein want zoveel fietsen kunnen niet bij elkaar staan ivm de veiligheid. Bij Station Amsterdam Zuid was een spoorloper die voor de overige vertraging zorgt. In Zwolle stap ik over naar de andere kant van het perron. De trein naar Station Meppel staat al klaar en heeft op de vertraagde trein gewacht. Op Meppel moet ik nog een heel stuk over het perron lopen en daarna met de trap naar beneden en weer omhoog om op het plein voor het station hetzelfde stuk weer de andere kant op te lopen naar de bus. Vanaf het perron zag ik bus 34 al staan, ik hoop maar dat ik deze bus haal, normaal gesproken zonder vertraging heb ik meer tijd, maar nu zit alles tegen, maar pff ik heb de bus gehaald. Na een hoop stress onderweg, vanwege de grote treinvertraging, heb ik de bus naar Koekange maar net gehaald. Was ik een minuut later was de bus leeg vertrokken en had ik een uur moeten wachten.
De bus van Station Meppel naar Koekange
Het stuk van Meppel naar Koekange zit ik alleen in de bus, op de chauffeur na. Na een rit van 20 minuten stap ik uit bij de bushalte Dorpsstraat. Dit is op de Langedijk. De bushaltes zijn aan beide kanten van de Langedijk niet meer dan een paar palen met de tijden. Een bankje en een bushokje kennen ze niet.
De bushalte in Koekange
Ik loop naar de Dorpsstraat en sla linksaf richting de Coop supermarkt. Heb je vorige keer het oorlogsmonument en het monument dat alle medeburgers die in oorlogstijd het leven lieten in het voormalige Nederlands-Indië herdenkt en de herdenkingsplaats voor oorlogen in het algemeen gemist hebben moet je een stukje doorlopen. Aan de linkerkant van de weg staan deze monumenten. Ik sla na de supermarkt rechtsaf, de Mr. Harm Smeengeweg in en loop deze weg een eind uit. Volgens het boekje is dit een stuk van ongeveer 1,3 kilometer. Veel is er niet te zien. Het begin loopt door Koekange, daarna loop ik in het buitengebied. De weg deel ik met andere weggebruikers.
Bij een splitsing sla ik rechtsaf, de Panjerdweg in. Dit is weer een leuker stuk. Ook hier deel ik de weg met de rest van het verkeer. Ook nu is het spoor niet ver weg.
De trein
In de weilanden staan palen voor ooievaars maar er is geen ooievaar te bekennen. Wel zie ik een nest bovenop de elektriciteitspalen van de NS. Daar zit een ooievaar met jong in het nest.
Ik loop verder langs een heideveld en verschillende mooie bloeiende bloemen langs de kant van de weg. De Panjerdweg gaat over in de Koekangerweg. Ik loop steeds rechtdoor. Links passeer ik de paardenstal van Albert Zoer, een bekende deelnemer aan nationale en internationale springwedstrijden en zelfs Europees en Wereldkampioen met het Nederlands Springteam met zijn paard Okidoki. In de weilanden rond de stal draven paarden en pony’s heen en weer.
Ik loop Echten binnen. De binnenkomst zijn een paar mooie boerderijen.
Boerderij in Echten
Op de hoek met de Zuidwolderweg staat een plaggenhut. Ik loop hier naar binnen en zie een ingerichte woon- en slaapvertrek. Het is schemerig binnen.
Plaggenhut in Echten
Aan de overkant van de weg ligt een grote zwerfkei. Een bordje vermeldt dat de steen oorspronkelijk uit een gebied 100 kilometer boven Stockholm komt.
Ik loop om ’t HUUS met de BELLE, een plattelandswinkel en toeristisch informatiepunt tegenover Huize Echten. Ik steek de straat over en loop de oprijlaan van Huize Echten op. Dit is een statige Havezate uit de 15e eeuw, dat nu gebruikt wordt als werkplaats van de Stichting Visio voor visueel en verstandelijk gehandicapten. Voor het huis staat een duiventil in het veld. Het hek van het huis is gesloten.
Huize Echten
Net voor het hek loop ik een bospad in. Dit bospad loopt parallel aan de drukke weg met al het verkeer. Het bospad is heel erg rustig. Ik loop door tot aan het bruggetje.
Bospad bij Huize Echten
Daar steek ik over en loop recht op hotel-restaurant-café Boschzicht af. Het terras is druk met motorrijders. Ik loop door via het fietspad langs de Zuidwolderweg.
Net voor het benzinestation ligt links horecagelegenheid De Molenhoeve. De horecagelegenheid ligt aan de Hoogeveensche Vaart. Op een bankje aan het water neem ik mijn lunchpauze. Er liggen boten aan de kade maar ik zie geen boten varen.
Hoogeveensche Vaart
Het fietspad naar Hoogeveen is druk met fietsers. Aan de overkant van de Hoogeveensche Vaart ligt recreatiegebied Nijstad. Veel zie ik er niet van. Er worden op het moment veel dure huizen gebouwd.
Net voor Hoogeveen staat in de heg langs het fietspad (valt niet erg op) de gedenksteen voor de familie Flokstra, die onderduikers in huis namen. In augustus 1942 nam Cornelis Flokstra drie onderduikers in huis. Na de razzia van 2 oktober 1942 werden in de schuilplaats, een ruimte van vier bij vijf meter, diep weggestopt onder het hooi, nog eens zes mensen ondergebracht. Gevaarlijk werd het in maart 1944, toen de Grüne Polizei met zeventien man een inval deed. Hoewel de invallers over nauwkeurige informatie bleken te beschikken, lukte het tijdens de vijf uur durende huiszoeking niet om de onderduikers te vinden. Dit voorval schrikte Flokstra niet af: korte tijd later arriveerden nog eens vier onderduikers. Alle hebben ze in de schuilplaats van Cornelis Flokstra de bevrijding meegemaakt. Flokstra, overleden in 1960, en zijn vrouw zijn in 1967 door Yad Vashem onderscheiden. De gedenksteen voor de familie Flokstra dateert uit 2007. De gedenksteen ligt voor de boerderij uit 1850 met de naam Trasselt.
Gedenksteen voor de familie Flokstra in Hoogeveen
In Hoogeveen loop ik langs een groep zwerfkeien die als kunstproject bij elkaar zijn gebracht.
Zwerfkeien in Hoogeveen
Ik blijf de Hoogeveensche Vaart volgen. Het is een gravelpaadje aan de achterkant van huizen en tuinen. Bij de kruising heb ik de mogelijkheid of om verhard of via de grasdijk te lopen. Ik twijfel maar neem toch het verharde pad omdat ik niet weet waar ik precies uitkom en geen zin heb om over hekken te klimmen.
Ik kruis de snelweg A28 en direct daarna loop ik via een schelpenpad parallel aan de snelweg onder hoogspanningskabels richting het centrum. Aan de Zuiderweg ligt de Joodse begraafplaats die sinds 1831 in gebruik is maar nu helaas gesloten is.
Joodse begraafplaats in Hoogeveen
Voor de Joodse begraafplaats staat een indrukwekkend monument. Het monument is een voorstelling van een hand met hakenkruis, die probeert een opstijgende vrouwenfiguur vast te houden. De vrouw houdt een kind boven haar hoofd, zodat het onbereikbaar is voor de hand. De bestrating is aangelegd in de vorm van een davidster.
De tekst op de middelste plaquette:
DE NAMEN VAN ONZE MEDEBURGERS DIE WERDEN OMGEBRACHT OMDAT ZIJ JOOD WAREN. VELEN KREGEN GEEN GRAF, ALLEEN HIER EEN GEDENKSTEEN.
DE HERINNERING AAN HEN EN HUN LOT BLIJFT BIJ ONS LEVEN.
Op de rechter- en linkerplaat zijn de namen van 165 joodse oorlogsslachtoffers uit Hoogeveen te lezen.
Joods oorlogsmonument in Hoogeveen
In Hoogeveen liggen maar liefst 115 Stolpersteine op 41 plekken. Tijdens deze etappe loop ik langs 12 plekken met 44 Stolpersteine. Ze liggen allemaal op de route.
Lees meer: Stolpersteine / Struikelstenen
Op de kaart hieronder staan de plekken met Stolpersteine/struikelstenen ingetekend. Ook zijn er links toegevoegd van twee websites waar je informatie over de betreffende struikelstenen kunt vinden: TracesofWar en Stolpersteine App.
Stolpersteine/Struikelstenen in Hoogeveen
Op de Zuiderweg liggen op 3 adressen Stolpersteine:
Aan het eind van Zuiderweg sla ik linksaf om links de Synagoge en Joods monument aan de Schutstraat te bezoeken. De voormalige synagoge van Hoogeveen
werd ingewijd in 1799 als onderkomen van de in 1755 opgerichte Joodse gemeente. De hoogtijdagen van de gemeente lagen in de 19e eeuw, toen de gemeenschap 500 leden telde en na Meppel de grootste van Drenthe was. Ten tijde van de Duitse inval in Nederland had de gemeente nog ongeveer 250 leden, waarvan slechts 22 de Tweede Wereldoorlog zouden overleven. Eén persoon keerde terug uit de kampen, 21 vonden een veilige schuilplaats. Na de verkoop van de synagoge in 1948 deed het gebouw jarenlang dienst als gereformeerde kerk. Sinds 1996 is het gebouw in gebruik als baptistenkerk. Ter nagedachtenis aan de verdwenen Joodse gemeente staat sinds 1990 een monument naast de voormalige synagoge. Ondanks dat het nu een baptistenkerk is, is het gebouw herkenbaar als een vroeger synagogegebouw.
De synagoge in Hoogeveen
Monument voor de Synagoge in Hoogeveen
Ik loop terug naar de rotonde met de Zuiderweg en steek rechtover, de Schutstraat in. Ook hier liggen op een paar plekken Stolpersteine.
De straatnaam verandert in Het Haagje en loopt dwars door het centrum van Hoogeveen. Ik vind het geen gezellige straat.
Aan Het Haagje liggen op een paar plekken Stolpersteine.
Indrukwekkend dat er gewoon 5 of 7 van deze struikelstenen voor een adres liggen.
Ik steek de straat over en loop de Notaris Mulderstraat in. Op de hoek met de Bentinckstraat, officieel bij nr. 20a, liggen de 4 Stolpersteine voor Betti en Hartog, Braaf, Hendrika Blein en Mietje van Zuiden.
Ik loop naar de hoek van de Wilhelminastraat en de Van Echtenstraat. Links is de Joodse begraafplaats. Hier zie ik maar één grafsteen. Al voor de oprichting van de Joodse gemeente werd een Joodse begraafplaats in gebruik genomen die, in de huidige situatie, gelegen is op de hoek van de Wilhelminastraat en de Van Echtenstraat. Nadat begin 19e eeuw de doden werden begraven aan het Krakeelse Opgaande, nam men in 1831 de huidige begraafplaats aan de Zuiderweg in gebruik. Hier liep ik eerder al langs.
Joodse begraafplaats in Hoogeveen
Aan de overkant staat Korenmolen De Zwaluw. Deze is helaas gesloten.
Korenmolen De Zwaluw in Hoogeveen
Ik loop verder richting de Markt. Mij is hier niet geheel duidelijk welk gebouw de vroegere verzamelplaats is. Hier werden op 2 oktober 1942 de Joden verzameld die opgepakt waren tijdens een grote razzia in Hoogeveen. In totaal werden 165 Joden uit hun huizen gehaald en verzameld in marktcafé Het Centrum, gelegen bij de toenmalige veemarkt. Vervolgens werden de Hoogeveense Joden naar een op dat moment overvol doorgangskamp Westerbork vervoerd. Na een gedwongen verblijf, variërend van enkele dagen tot een paar weken, werd de groep in verschillende transporten gedeporteerd naar Auschwitz.
Ik loop verder en passeer nog een zwerfkei. Op het laatste stuk naar het station is niets meer te zien. Ik kom aan het bij het station van Hoogeveen. Aan de gevel van het NS-station hangt een plaquette ter herinnering aan omgekomen Personeelsleden van de Nederlandse Spoorwegen, Militairen en Burgerslachtoffers.
Plaquette op Station Hoogeveen
Voor het station staat een monument dat herinnert aan de crash van piloot Albert A. Albino. Hij stortte met zijn vliegtuig neer op het station van Hoogeveen op 29 november 1943. De tekst op de bijbehorende plaquette luidt: Op deze plaats stortte in de middag van 29 november 1943 een Lockheed P-38 Lightning van de 55ste Fighter Group van de Amerikaanse Luchtmacht neer, waarbij de 24-jarige Tweede Luitenant-vlieger Albert A. Albino om het leven kwam. Albino begeleide op die bewuste dag geallieerde bommenwerpers tijdens een bombardementsvlucht naar Bremen toen hij op de terugweg naar de thuisbasis in Engeland door een Duitse jager werd neergeschoten. Met tomeloze vaart stortte de stuurloos geworden Lightning vlak naast het stationsgebouw tussen de rail en verdween diep in de grond. De vlieger kreeg daarbij niet de kans om zijn vliegtuig nog bijtijds te verlaten. Tijdens de constructie van de voetgangerstunnel in maart 1978 is deze propeller geborgen. De toen ook gevonden stoffelijke resten van Albert Albino zijn overgebracht naar zijn geboorteplaats Portland in Oregon, USA en daar begraven.
Monument op Station Hoogeveen
De trein naar Zwolle (en ook naar Groningen) gaat 1x per half uur en ik heb op een paar minuten na de trein gemist. Geen straf om hier in de zon te moeten wachten. Ik heb alle tijd om mijn waterfles bij het watertappunt bij te vullen, nog iets te eten en rustig naar het perron te lopen.
Vanaf Station Hoogeveen reis ik per trein via Zwolle naar Schiphol en vandaar de bus naar huis. In de trein denk ik na over wat ik deze dag gezien heb. Deze 24e etappe was een leuke etappe. Hoogtepunten van etappe 24 van het Westerborkpad zijn Echten en Huize Echten en alle oorlogsherinneringen in Hoogeveen met o.a. de Stolpersteine, het Joods Monument en synagoge.
De volledige route van het Westerborkpad staat ook op de website van Wandelnet of als je liever een boekje in handen hebt:
Etappe 24 van het Westerborkpad loopt van Koekange via Echten naar Station Hoogeveen. De afstand van etappe 24 van het Westerborkpad is 15 kilometer.
Ik reis eerst met de bus naar Schiphol waar ik overstap op de trein naar Zwolle. Station Meppel ligt aan de spoorlijn naar Leeuwarden en naar Groningen. Station Zwolle is vanuit de rest van Nederland goed bereikbaar. Op Station Meppel neem ik de bus naar Koekange. Qbuzz lijn 34 rijdt vanaf Station Meppel via Koekange naar Station Hoogeveen. Ik stap uit bij de bushalte Dorpsstraat in Koekange. Het is een busrit van 20 minuten. Houdt er rekening mee dat de bus slechts 1x per uur rijdt.
Vanaf Station Hoogeveen reis ik per trein naar Station Zwolle waar ik overstap op de trein naar Schiphol. Station Hoogeveen ligt aan de spoorlijn naar Groningen. Vanaf Schiphol reis ik met de bus naar huis.
Station Hoogeveen
In Koekange heb ik geen horecagelegenheden gezien, wel een supermarkt in de Dorpsstraat.
In Echten, aan de Zuidwolderweg, loop je als je bos bij Huize Echten uitloopt, recht op Hotel Restaurant Café Boschzicht af. Een eindje verderop bevindt zich de MolenHoeve.
In het centrum van Hoogeveen zijn genoeg horecagelegenheden. Op de Markt is een Jumbo supermarkt.
In Koekange, Echten en Hoogeveen zijn een paar accommodaties waar je kunt overnachten.
Onderweg zijn er ook genoeg natuurhuisjes in Koekange, Echten en Hoogeveen en omgeving te boeken waar je in de natuur kunt uitrusten van je wandeling.
Onderweg kun je natuurlijk ook in B&B’s overnachten.
Heb jij wel eens een etappe van het Westerborkpad gelopen? Wat vond je er van? Heb je een andere aanbeveling voor een lange-afstandswandeling?
Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.
Vind je mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat jij kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites.
Welkom op de website van JTravelBlog. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravelBlog en ook achter JTravel. Geboren en getogen in het hoge noorden van Nederland, voor mijn studie Toerisme verhuisd naar Breda en daarna vanwege werk verhuisd naar het westen van Nederland. Een plek waar ik tot op heden nog altijd woon.
Ik neem je mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef je reisinspiratie en handige reistips. Ga je mee op pad?
Geen reacties
Geef een reactie