Tips voor het wandelen van een lange wandeling

Tips voor het wandelen van een lange wandeling

 

In deze blog geef ik je tips voor het wandelen van een lange wandeling. Afgelopen jaren heb ik het Westerborkpad gelopen. Ik wandel etappe voor etappe, dit omdat ik geen dagen achter elkaar kan lopen vanwege mijn chronische vermoeidheid. Als ik een dag gewandeld heb, heb ik een dag, soms twee dagen nodig om te herstellen. Er zijn genoeg wandelaars die dagen, zo niet weken of maanden achter elkaar wandelen en niet alleen in de buurt waar ze wonen, maar ook lange afstandswandelingen in binnen- en buitenland.

Ik ben tijdens mijn therapie om te genezen van CVS/Chronische vermoeidheid meer en meer gaan wandelen en dat werd tijdens de coronaperiode nog meer. Want we konden niet naar musea en ik meed drukke plekken, zoals steden, plekken die ik ook graag bezoek. Ik zocht de natuur op, op zoek naar rust en ruimte om alles om me heen te vergeten. Hoe rustiger hoe beter. Maar voor ik op pad ging moest ik wel dingen regelen en kopen. Ik ben niet iemand die onvoorbereid gaat wandelen, ik wil mijn wandelroute voorbereiden. In deze blog geef ik je tips voor het wandelen van een lange wandeling organiseert. Hoe bereid je je voor? Wat neem je zeker mee en wat niet.

 

Kies voor goede wandelschoenen en wandelsokken

Het vinden van goede wandelschoenen is uitdagend, maar een investering in het juiste paar maakt je wandeltocht echt een stuk comfortabeler. Tot een paar jaar geleden had ik paar wandelschoenen waar ik op een gegeven moment blaren van op hakken kreeg. Tijd voor nieuwe schoenen. Ik liep een outdoorwinkel van Bever binnen. In outdoorwinkels hebben ze een breed assortiment aan wandelschoenen. Daarbij is het belangrijk om te bedenken wat voor soort wandelschoen je wilt hebben. Dat wist ik al, ik wilde hoge schoenen hebben. Mijn voeten werden opgemeten door de verkoper. Hij kwam tot een advies. Ik paste een aantal schoenen en moest een paar proeven met deze schoenen ondergaan. Ik had al heel snel mijn keuze gemaakt. Ik heb tot op heden geen spijt van keuze, want na 4 jaar op deze schoenen vele kilometers te hebben afgelegd, heb ik nog geen blaar gehad.

Hoge wandelschoenen ondersteunen de enkels. De meeste moderne wandelschoenen hoef je niet meer in te lopen, maar het is wel handig als je er al een paar keer op gelopen hebt voordat je aan een (lange afstand) wandeling begint. Dan kunnen je voeten alvast een beetje wennen. Neem voor de zekerheid wel blarenpleisters mee.

Naast deze wandelschoenen heb ik ook speciale wandelsokken. Ik heb verschillende paren gekocht bij verschillende winkels.

Mijn Lowa-wandelschoenen Mijn Lowa-wandelschoenen

 

Bouw de wandelafstand langzaam op

Als je begint met wandelen, is het belangrijk dat je de afstand, duur van de wandeling en snelheid langzaam opbouwt. Het is niet verstandig om de eerste keer direct 10 kilometer te wandelen. Start met een paar keer per week een half uur wandelen en bouw dit rustig op door er per week een kwartier aan toe te voegen. Tijdens mijn therapie voor chronische vermoeidheid begon ik met 2×8 minuten per dag, bouwde dit per dag met een minuut op en eindigde uiteindelijk met 2×1 uur per dag. Maak van een wandeling een een gewoonte.

Het opbouwen van snelheid is naast het opbouwen van afstand ook iets om rekening mee te houden. Als je begint met wandelen loop je waarschijnlijk 4 à 5 kilometer per uur. Uiteindelijk zal een ervaren wandelaar ongeveer 6 kilometer per uur lopen. Ik loop deze snelheid niet, dit omdat ik onderweg veel te veel zie en foto’s wil maken. Tijdens mijn therapie moest ik focussen op die minuten en mocht ik onderweg geen afleiding van bijv. een fotocamera ervaren. Wissel tijdens het wandelen je tempo af. Begin rustig en loop tussendoor een paar korte stukken wat sneller om vervolgens weer langzamer te gaan lopen.

 

Neem regelmatig een pauze tijdens je wandeling

Op tijd rust nemen is essentieel bij het opbouwen naar lange afstandswandelingen.  Dit geldt zowel voor tijdens het wandelen als daarna.

Neem onderweg pauzes. Bouw rustpunten in. Je hoeft niet naar een horecagelegenheid te gaan. Je kunt ook een bankje in het bos, langs het water of in het park kiezen om even rustig te zitten en om iets te eten/drinken. Door de totale afstand op te knippen in delen en naar de rustpunten toe te leven, leg je veel makkelijker een flinke totaalafstand af.

Pak ook tussen lange wandelingen je rust. Door mijn ziekte kan ik niet twee dagen achter elkaar langere wandelingen maken. Ik plan altijd een rustdag in als ik een (mid)dag weggeweest ben.

Wandelbankje in de Amsterdamse Waterleidingduinen Wandelbankje in de Amsterdamse Waterleidingduinen

 

Geniet onderweg

Vergeet niet om onderweg te genieten. Ik heb al een paar keer gehad dat de wandelingen voor mij te lang waren. Aan het eind kon ik toen niet meer genieten. In mijn hoofd was ik alleen maar bezig hoe ver moet ik nog. De reden dat de wandelingen voor mij te lang waren, had te maken met de bereikbaarheid. Er was in dat deel geen mogelijkheid om in een bus te stappen, simpelweg omdat er geen bus reed. Probeer te blijven genieten van het uitzicht, het zonlicht dat door de wolken breekt of wilde dieren die je onderweg tegenkomt. Zorg dat je een open oog en oor houdt voor de schoonheid onderweg. Dan maar tien minuten later op de plek van bestemming.

Waar ik niet van geniet, zijn loslopende honden die door de baasjes niet onder controle gehouden worden. Het is me onderweg al meerdere malen overkomen dat ik een grote bek van baasjes krijg omdat ik er van gediend ben dat onbekende honden tegen me opspringen en daar wat van zeg tegen de baasjes.

Vossenwelpen in de Amsterdamse Waterleidingduinen

 

Eet en drink genoeg onderweg

Zorg altijd voor genoeg eten en drinken. Ik heb minimaal anderhalf liter water bij me, en als ik een hele dag op pad ben ook nog een halve liter cola. Daarnaast heb ik brood bij me. Het kan zijn dat ik dat ter plekke koop als ik zeker weet dat ik langs een supermarkt kom, maar vaak heb ik dat al in de supermarkt bij mij om de hoek gekocht. Het kan ook voorkomen dat je onderweg helemaal geen horecagelegenheid of supermarkt tegenkomt. Dan moet je van te voren wel iets in je rugzak gestopt hebben.

Je kunt er ook voor kiezen om een kleine thermosfles koffie of thee mee te nemen.

Soms ben ik water en brood zo zat en heb ik behoefte aan iets zoets/zouts. Dan kan het zo maar zijn dat ik als ik die tegenkom, een supermarkt binnenstap om zoutjes en bijv. ijsthee te kopen.

Tijdens mijn voorbereiding bekijk ik tegenwoordig ook de website Drinkwaterkaart. Dit is een website waar meer dan 2800 watertappunten in heel Nederland staan. Het is me in de zomer een paar keer overkomen dat ik niet genoeg had aan anderhalve liter water en een halve liter cola. Het was warm en ik liep op plekken waar geen watertappunten te vinden waren. Sindsdien zorg ik er voor dat als ik een tappunt zie, ik mijn fles en eventuele lege flesje(s) bijvul. Tegenwoordig staan er op alle treinstations ook gratis watertappunten.

Waterpomp in Durgerdam Waterpomp in Durgerdam

 

Wandeluitrusting

Ik heb altijd mijn mijn fotocamera bij me met een extra accu en tegenwoordig een extra geheugenkaartje. Het is me laatst nl. overkomen dat ik mijn geheugenkaart thuis had laten liggen in plaats van na het overzetten van de foto’s van een eerdere wandeling, weer in mijn camera te stoppen. Dat gaat me niet een tweede keer gebeuren. Gelukkig had ik toen ook mijn compactcamera in de rugzak waar een geheugenkaart in zat.

Sony Cybershot DSC-RX10 IV fotocamera

 

Ik wandel ook nooit zonder een telefoon met volle batterij. Ik heb mijn telefoon nodig om mijn route te bepalen, of om eventueel de hulpdiensten te bellen mocht het nodig zijn. Soms maak ik foto’s met mijn mobiel. Ik heb ook altijd een opgeladen powerbank bij me.

Ik heb voor mijn spullen een rugzak van Eastpak bij me. Niet een specifieke wandelrugzak maar voor mij genoeg.

EHBO-spullen die ik onderweg bij me heb zijn (blaren)pleisters, paracetamol/ibuprofen/migrainetabletten, antibacterieel gel, in de zomer ook zonnebrand en deet.

Als er regen voorspeld wordt, heb ik altijd een regenponcho en een regenhoes voor mijn rugzak in mijn rugzak.

Onderin in mijn rugzak heb ik een lege vuilniszak om op te zitten als een bankje vies of nat is. Als het heel vies is gebruik ik deze vuilniszak ook als ik een foto wil maken waarvoor ik op de grond moet liggen of op mijn knieën wil zitten voor een mooie foto.

Ik heb meestal een apart tasje bij me waar ik naast mijn telefoon ook altijd een notitieboekje en een pen in heb zitten. Soms heb ik thuis al aantekeningen gemaakt van punten waar ik foto’s van wil maken of ik heb de knooppunten opgeschreven als ik een knooppuntenwandeling maak.

Geld. Ik heb altijd mijn pinpas en een beetje contant geld bij me omdat niet overal gepind kan worden.

Zonder papieren zakdoekjes ga ik niet op pad. Ik heb vaak een loopneus als ik van kou in warmte of anders om kom.

 

Wandel je alleen of samen

Ik loop het liefst alleen. Ik heb ook geen muziek, luisterboek of podcast aan. Ik ben nl. gevoelig voor geluid en helemaal via oortjes of koptelefoon. Ik vermaak me prima alleen onderweg, ik zie altijd wel iets leuks. En soms maak ik een praatje met voorbijgangers.

Ik voel me onderweg niet onveilig. Soms kom ik wel eens rare mensen tegen maar die blijken niet geïnteresseerd te zijn in wandelaars zoals ik. Zo liep er een aantal jaren geleden een naaktloper in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Ik ben hem een paar keer tegengekomen. Zodra hij zag dat er wandelaars van de tegengestelde richting kwam, trok hij zijn korte broek snel aan en zodra de wandelaar weer uit het zicht was, was het hup die broek weer uit en poedelnaakt verder.

 

Zorg voor afwisseling tijdens je wandeling

Ik houd van afwisseling tijdens mijn wandelingen. Hoe meer afwisseling onderweg, hoe leuker de route, zeker als je een lange wandeling maakte. Tijdens je voorbereiding en onderweg kunt je op je kaart goed zien waar bossen, akkerland of dorpskernen liggen. Stippel in je voorbereiding een route uit die zo veel mogelijk verschillende elementen gaat om te voorkomen dat je veel lange en saaie passages tegenkomt. Ook altijd leuk zijn hoogteverschillen tijdens je wandeling.

Je dagtocht kun je uitstippelen met een knooppuntenkaart of de wandelrouteplanner. Je hebt de keuze uit verharde en onverharde paden. Ik houd van onverhard lopen. Hou er rekening mee dat onverharde paden na veel regen vies kunnen zijn en soms zijn zelfs onbegaanbaar. Je tempo wordt door de ondergrond beïnvloed. Loop je op een verharde weg loop je sneller dan dat je door een mulle zandvlakte zwoegt. Op verharde paden loop je gemiddeld vier tot vijf kilometer per uur, op modderpaden loop je een kilometer per uur minder hard. Bij een tocht van twintig kilometer kan dit een groot verschil maken.

Parkbos Koningshof in Nationaal Park Zuid-Kennemerland Parkbos Koningshof in Nationaal Park Zuid-Kennemerland

 

Plan je route

Ik ben iemand die van te voren uitzoekt waar ik loop, hoe ik mijn begin- en eindpunt bereik en wat er onderweg te zien is. Mijn wandelingen vind ik online in blogs of sociale media, in de wandelboeken van bijvoorbeeld Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig of op internet bij websites als Wandelzoekpagina, Natuurmonumenten of Wandelnetwerk Noord-Holland. Er zijn nog veel meer websites en apps die je kunt gebruiken voor het plannen van je route.

Ik zorg er ook altijd voor dat ik, als die er is, het GPX-bestand, heb gedownload.

Ook belangrijk is dat je een route kiest die qua lengte bij jou past. Ik zou ook wel langere afstanden willen lopen, maar 20 kilometer is voor mij het echte uiterste. Maar liever minder dan 15 kilometer. Dit is ook de reden dat ik het Voetstappenpad rond Hilversum in twee etappes heb gelopen. De route is 25 kilometer, maar ik weet dat dit veel te ver is voor mij. En er is de mogelijkheid om de route in meerdere etappes te lopen. Luister naar je lichaam. Je hoofd kan wel meer willen, je moet het lichamelijk ook kunnen. Ga af op je gevoel.

Het bos tijdens de 1e etappe van het Voetstappenpad Voetstappenpad

 

Voor mij ook belangrijk, is het begin- en eindpunt van mijn wandeling per fiets of openbaar vervoer bereikbaar. Dit zoek ik van te voren uit. Ik heb geen auto en voor plekken die niet per fiets bereikbaar zijn, ben ik afhankelijk van bus, tram, metro en trein. Zo moest ik tijdens een etappe van het Westerborkpad veel verder lopen dan ik wilde, omdat de buslijn in dat deel van Zuid-Drenthe was opgeheven, dat wist ik van te voren en ik zag er ontzettend tegen op, omdat de afstand voor mij het maximum was. Gelukkig is het goed gekomen maar tijdens het laatste stuk kon ik niet meer genieten.

Kies een wandeling, een locatie en lengte die bij jou passen en … ga! Trek je wandelschoenen 🥾 🥾 aan, pak je rugzak in en ga het avontuur aan en maak herinneringen (en foto’s).

 

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips voor het wandelen van een lange wandeling. Ik wens je veel plezier met je wandelingen.

 

Deze blog bevat affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik je in de Disclaimer.

 

Vind je mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat jij kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites.

 

Meer lezen

 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Mastodon, Bluesky, Pinterest, Bloglovin’ en YouTube.

 

Bewaar op Pinterest

Ga je binnenkort een lange wandeling maken? Ik geef je tips voor de voorbereiding op jouw lange wandeling, in eigen land of tijdens je reis. Wandel je mee? #wandelen #tips #jtravelblog #jtravel Ga je binnenkort een lange wandeling maken? Ik geef je tips voor de voorbereiding op jouw lange wandeling, in eigen land of tijdens je reis. Wandel je mee? #wandelen #tips #jtravelblog #jtravel Ga je binnenkort een lange wandeling maken? Ik geef je tips voor de voorbereiding op jouw lange wandeling, in eigen land of tijdens je reis. Wandel je mee? #wandelen #tips #jtravelblog #jtravel

Ga je binnenkort een lange wandeling maken? Ik geef je tips voor de voorbereiding op jouw lange wandeling, in eigen land of tijdens je reis. Wandel je mee? #wandelen #tips #jtravelblog #jtravel Ga je binnenkort een lange wandeling maken? Ik geef je tips voor de voorbereiding op jouw lange wandeling, in eigen land of tijdens je reis. Wandel je mee? #wandelen #tips #jtravelblog #jtravel Ga je binnenkort een lange wandeling maken? Ik geef je tips voor de voorbereiding op jouw lange wandeling, in eigen land of tijdens je reis. Wandel je mee? #wandelen #tips #jtravelblog #jtravel

Meer over dit onderwerp

Geen reacties

Geef een reactie

Over JTravelBlog

Welkom op de website van JTravelBlog. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de websites JTravelBlog en JTravel.Het gezicht achter JTravelBlog.

Zoeken

Abonneer je op de nieuwsbrieven van JTravelBlog

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven voor de nieuwsbrieven van JTravelBlog. Je ontvangt een e-mail als er een nieuwe blog verschijnt.

Buy me a coffee

Aanbiedingen

Heb je de wekelijkse aanbiedingen van JTravelBlog al eens bekeken?

Aanbiedingen van JTravelBlog.nl

Boek een vlucht

Skyscanner

Boek je hotel



Booking.com

Boek je Natuurhuisje

Boek hier je Natuurhuisje

Heb je nog iets nodig?

Bol.com